همشهری آنلاین: گالری «ایست‌» اخیرا اولین پرفورمنس از پروژه «جان کیج پیش می‌آید» را که به بهانه صدمین سالگرد تولد این هنرمند جهانی طراحی شده، میزبانی کرد.

پوستر تجسمی

به گزارش ایسنا، امیر راد یکی از نمایشگاه‌ گردانان این مجموعه گفت: «جان کیج» یکی از تاثیر گذارترین هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری قرن بیست و قرن حاضر است که پنجم سپتامبر سال جاری برابر با 14 شهریور ماه یکصدمین سالگرد تولد او در نقاط جهان جشن گرفته می‌شود.

او با اشاره به طراحی و اجرای پروژه «جان کیج پیش می‌آید» در گالری «ایست» عنوان کرد: این برنامه به نوعی بزرگداشت «جان کیج» در ایران است که به کوشش بنده و پویا احصایی براساس کتاب مشهور« song Books » از این هنرمند در گالری تعریف شده است.

راد افزود: این کتاب مجموعه‌ای از 90 دستورالعمل برای اجرای قطعات موسیقی، پرفورمنس،‌حرکت و ... است که در سه جلد جمع آوری شده است.

کیج در این کتاب دست به تجربیاتی بدیع می‌زند و مخاطب او تجربه‌ای را از سر می‌گذراند که در آن تعاریف قالب از کارکردهای عناصر روزمره دگرگون می‌شود و در عین حال فضایی به وجود می‌آید که در آن هنرمند دیگر بر منصب خالقی مسلط و تصمیم گیرنده که از قوانین معمول پیروی می‌کند تکیه نمی‌زند، بلکه با توجه به خصوصیات عناصری که در دست دارد قوانینی را برای خلق ساختاری مشخص وضع می‌کند تا رخداد هنری در آن پیش آید.

به گفته این نمایشگاه‌گردان، براساس فراخوانی که پیش از این در گالری «ایست» منتشر شده بود، 45 طرح از هنرمندان حوزه‌های مختلف ارائه شد و از این میان 12 اجرا که توسط 18 هنرمند طراحی شده، انتخاب شد.

برخی از این اجراها براساس یک قطعه، تعدادی براساس ترکیبی از چند قطعه و برخی نیز ملهم از ایده کلی «جان کیج» در نگارش این کتاب اجرا می‌شود.

او همچنین درباره کلیات آثاری که برای این پروژه انتخاب شده توضیح داد:‌ پرفورمنس اساسا یک ایده کلی در حوزه تجسمی است و بر این اساس شما نمی‌دانید که اثر نهایی چه خواهد بود؟ زیرا ایده اصلی در همان زمان،‌ مکان و در برابر مخاطب کامل می‌شود اما آنچه از طرح‌ها بر می‌آید کارهایی فوق‌العاده است.

راد که پیش از این طراحی و اجرای پروژه‌ «30 اثر،30 هنرمند،30 پرفورمنس» را در گالری ایست تجربه کرده بود، درباره این پروژه جدید گفت: طرح‌های انتخاب شده با شناخت کامل از «جان کیج» و کتاب این هنرمند ارائه شده است، در حالی که این کتاب خود نیازمند یک راهنمایی است اما شرکت‌کنندگان درک درستی از تفکرات «جان کیج» و کتاب او داشتند، در حالی که ما فکر می‌کردیم «جان کیج» چندان در ایران شناخته شده نیست.

او همچنین درباره حرکت گالری «ایست» برای برپایی پرفورمنس‌های دنباله دار براساس یک ایده کلی گفت: متاسفانه پرفورمنس در ایران چندان شناخته شده نیست و پیش از این اتفاق‌های تک تکی در این حوزه حاصل می‌شد که شاید این ناشی از نگاه گالری‌داران و توجه آنها به مقوله‌ای همچون اقتصاد هنر است، اما قطعا برگزاری چنین برنامه‌هایی در شناخت و معرفی این روند تاثیر گذار خواهد بود.

در مجموعه پرفورمنس‌های پروژه «جان کیج پیش می‌آید» که از - 18 تیر ماه - در گالری «ایست» آغاز شده است‌، هنرمندانی چون ماکان اشکواری،‌ شهرزاد بهشتیان‌، شاداب شایگان‌، سعید هراتی‌، یلدا پاکزاد،‌ احسان محمدزاده‌، نوشین زرنانی ،‌ پویا احسایی‌، سارا فعلی‌، تارا فاتحی ایرانی‌، نادر مشایخی،‌ بهار مقولی،‌ راحله تعبدی‌، داوود زارع،‌ محمد عباسی‌، علی معینی‌، شادی افشار و امیر راد به اجرا می‌پردازند.

علاقمندان می‌توانند برنامه دقیق این اجراها را در www.tehraneastgallery.com مشاهده کنند.

 

کد خبر 176794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز