همشهری آنلاین: سربازان در آینده‌ای نه چندان دور در ماموریت‌های خود از سیستم عامل‌های اندروید و ویندوز بهره خواهند بود و با کمک گرفتن از نمایشگر‌ها و ابزار‌های پوشیدنی دشمن خود را به راحتی رصد کنند.

شرکتی به نام رایتئون به تازگی جدید‌ترین فناوری پوشیدنی نظامی خود ویژه خلبان‌ها را به نمایش گذاشته است که این فناوری شامل یک ابزار رایانش قابل حمل و یک صفحه نمایشگر با قابلیت بسته شدن به دور مچ دست سربازان است.

این سیستم که جنگجویان هوانورد نام دارد شامل کلاه ایمنی مجهز به عینک یک چشمی وارونه است و می‌تواند دسترسی خلبانان هلی‌کوپتر‌های نظامی را به ابزارهای مهم مورد نیاز برای حفظ هشیاری موقعیتی افزایش دهد. خلبان با کمک این کلاه و سیستم جدید می‌تواند جایگاه نیروهای دوست و دشمن را تعیین کند. این سیستم جدید در نمایشگاه هوایی بین‌المللی فرنبورو در لندن به نمایش گذاشته شده‌است.

این سیستم جدید با وجود اینکه از قابلیت هماهنگ شدن با هواپیما‌های بالدار برخوردار است،‌ درحال حاضر تنها برای خلبانان هلی‌کوپتر‌ها ساخته می‌شوند. به گفته مدیر ارتباطات شاخه خدمات فنی شرکت رایتئون،‌ هشیاری موقعیتی آن‌چیزی است که خلبان در کابین خلبانی می‌بیند،‌ احساس کرده و می‌شنود. با گرایش پیدا کردن ارتش‌ها به سوی ماموریت‌های غیر متعارف و استقرار گروه‌های کوچکتری از نیروها که نیازمند خلبان‌هایی هستند که کابین خود را ترک کرده و در ماموریت حضور پیدا کند،  اهمیت آگاهی خلبان‌ها از محیط اطراف و کلا همه‌چیز بسیار افزایش یافته‌است.

خلبان

این شرکت تا کنون هواپیماهای کهنه‌تر ارتش را به واحد مرکز نمایش دیجیتال مجهز کرده‌است. کلاه ایمنی با عینک تک چشمی‌اش بااین واحد ارتباط برقرار کرده و به خلبان‌ها امکان مشاهده تمامی اطلاعات ارائه شده توسط این واحد را بدون نیاز به حرکت دادن سر خواهد داد.

ابزار رایانه‌قابل حمل نیز انعطاف‌پذیری بیشتری به خلبان‌ها خواهد داد،‌ این ابزار ابعادی مشابه گوشی‌های قدیمی بلک‌بری دارد درحالی که نمایشگر آن ابعادی مشابه گوشی‌های اندروییدی دارد. سیستم عامل این ابزار رایانه‌ای ویندوز 7 است و با وجود اینکه نمی‌توان از این ویندوز برای عملیات در زمان حقیقی از قبیل کنترل سلاح‌ها استفاده کرد،‌ اما می‌توان از آن برای افزایش هوشیاری موقعیتی خلبان،‌ نقشه‌برداری و موقعیت‌یابی بهره برد.

کلاه ایمنی از طریق ارتباطی کابلی به منبع اطلاعات مورد نظر ارتش متصل است و از این رو این دو ابزار نمی‌تواند به صورت بی‌سیم اطلاعات دریافت کند. در حال حاضر این ابزار قابل حمل نیست و به کابین خلبان متصل است اما شرکت سازنده در تلاش است در آینده آن را قابل حمل ساخته و استفاده از آن را ساده‌تر سازد.

کد خبر 176790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز