دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: سرباز معلم‌ها جوابگوی نیازهای آموزشی و پرورشی کودکان نیستند.

رئیس اداره آموزش کمیسیون ملی یونسکو در نخستین نشست کار گروه ملی آموزش برای همه با اعلام این مطلب گفت: استفاده از سرباز معلمان با همه تلاش، تعهد و مسئولیتی که در آنان وجود دارد کافی نیست چرا که آنها  طبیعتا نمی‌توانند با یک یا 2ماه آموزش به درک و شناخت دانش‌آموزان، تدریس و تامین نیازهای متنوع روانی، اجتماعی و آموزشی آنان نائل شوند.

دکتر زهرا بازرگان افزود: در بسیاری از موارد سرباز معلمان با زبان و فرهنگ و سنت‌های محل اشتغال خود آشنایی کافی ندارند، روان‌شناسی کودک و روش‌های فعال و سازنده یادگیری را نمی‌دانند، وظیفه آنان پس از پایان این دوره به اتمام می‌رسد و هرگز از نتیجه کار خود مطلع نخواهند شد.

به گفته وی در بسیاری از کشورها برای دوره ابتدایی و به ویژه در مناطق محروم از مجرب‌ترین معلمان استفاده می‌شود و با تبعیض مثبت حداکثر کوشش به عمل می‌آید تا کمبودهای کودکان در این مناطق جبران شود، زیرا هرچه شدت محرومیت بیشتر و نیازها متنوع‌تر باشد به معلمان حرفه‌ای و با صلاحیت، نیاز بیشتری احساس می‌شود.

وی با اشاره به عواملی که به افت تحصیلی و ترک تحصیل می‌انجامد و کارآیی نظام آموزشی به خصوص در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی را به وقفه می‌اندازد گفت: فضای آموزشی نامطلوب و نازیبا، بی‌توجهی به جنبه‌های اجتماعی و اخلاقی آموزش و پرورش در مدرسه، روابط غیرصمیمانه، مقررات سختگیرانه و کمبود برنامه‌ها و فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و خلاق در مدرسه از جمله این عوامل است.

وی افزود: اما مسئله افت تحصیلی که خود را به صورت افت، مردودی و در نهایت ترک تحصیل نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان را حتی پیش از آنکه یک دوره آموزشی را به پایان برسانند، از چرخه نظام آموزشی خارج می‌کند.

کد خبر 17674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز