یاسوج- سیدولی موسوی‌نژاد: هنوز سوز سرمای زمستان مثل گرگ پیری در جنگل‌های بلوط زوزه می‌کشید که همراه با تعدادی خبرنگار برای انجام ماموریتی به روستایی در نزدیکی شهر باشت حرکت کردیم.

در کناره جاده، جایی که هر دقیقه چندین خودرو گذر می‌کرد مردی کنار دخترش ایستاده بود، چشم در چشم درختی کهنسال و گاهی با تبری که در دست داشت بر تن زیبا و نیرومند او ضربه می‌زد. این مرد وقتی که با خودروی ما روبه‌رو شد خود را منسوب به یکی از طوایف شهرستان باشت عنوان کرد و گفت: اگر گزارش من را بدهید در آن دنیا از شما نمی‌گذرم دفتر و کتاب بچه‌هایم را از چه راهی باید تأمین کنم؟ آن روز که مرد کم سواد، خبرنگاران را با مأموران محیط‌زیست اشتباه گرفت و تبرش را برداشت و رفت، به پایان رسید اما مرگ درختان بلوط هیچ‌گاه به پایان خود نزدیک هم نشد.

درحالی‌که اعتراض‌های چند ماهه اخیر رسانه‌ها به‌خاطر تخریب تپه استانداری ورودی شهر یاسوج و قطع درختان آن نتوانست استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد را از این اقدام منصرف کند، در هفته‌های اخیر باد، گرما، کلوخ، آتش و دود نیز دست در دست هم دادند و قامت‌های استوار بلوط‌ها را خرد کردند. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد در این خصوص گفت: روز پنجشنبه گذشته چهارهکتار از اراضی منابع طبیعی در منطقه «دهنو» شهرستان بویراحمد بین چهارتا پنج ساعت طعمه حریق شد. نخستین بار در دهم خردادماه علی مرادی، رئیس جهادکشاورزی گچساران گفت: آتش‌سوزی باعث نابودی چهارهکتار مزرعه گندم در روستای رودبال از توابع این شهرستان شد.

معاون فرماندار باشت نیز 11روز بعد اعلام کرد: آتش‌سوزی مهیب در منطقه گردشگری «شلالدون» شهرستان باشت با همکاری ستاد حوادث و سوانح، بسیج منطقه و مردم محلی شهرستان، مهار و اطفای حریق شد. به گفته سیدمهدی طاهری بر اثر این آتش‌سوزی بیش از 50هکتار از پوشش گیاهی و طبیعت منطقه‌ در آتش سوخت. این در حالی است که منطقه شلالدون به‌عنوان یکی از 10منطقه نمونه گردشگری استان کهگیلویه‌وبویراحمد برگزیده شده که در آن‌گونه‌های نادر گیاهی وجود داردکه ‌ به گفته بخشدار مرکزی گچساران احتمالا به نابودی برخی از این گونه‌ها انجامیده است. بخشدار بوستان از توابع شهرستان باشت نیز یک‌روز بعد، در بیست و دوم خرداد اعلام کرد: آتش‌افروزی پسماندهای مزارع گندم در این بخش موجب رخنه آتش به یک مزرعه پرورش صیفی گلخانه‌ای شد که در آن 300متر از شبکه اصلی سیستم نوین آبیاری تحت فشار گلخانه محل حادثه نیز از بین رفت.در آخرین روز خرداد‌ماه نیز همین مسئول گفت: 20هکتار از عرصه‌های جنگلی و مراتع منطقه «عنا» و «چنار گوهرگان» این شهرستان طعمه حریق شد.

عاملان آتش‌سوزی

کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: بیشتر آتش‌سوزی‌های سال‌جاری در شهرستان بویراحمد و توسط روستاییان حاشیه جنگل رخ داده است. سعید نظری با بیان اینکه در این شهرستان هشت مورد آتش‌سوزی جنگل با 10هکتار وسعت در سال 91رخ داده است، می‌گوید: در دیگر شهرستان‌ها نیز چنین آتش سوزی‌هایی صورت گرفته اما نسبت به سال گذشته به‌صورت محسوسی کاهش یافته است. از سوی دیگر کارشناسان و مسئولان، آتش‌سوزی‌های اخیر را به دلایل گوناگونی ازجمله بی‌احتیاطی گردشگران در روزهای تعطیل، سوءاستفاده زمین‌خواران برای تصاحب زمین‌های جنگلی و آتش‌زدن کلوخ‌ها توسط کشاورزان می‌دانند.

جبار خشنودی، کارشناس کشاورزی هم می‌گوید: این فکر نادرست تقریبا بین همه کشاورزان به یک سنت تبدیل شده است که پس از برداشت محصولات زراعی، کاه و کلوخ باقیمانده مزرعه را با این تصور که باعث تقویت زمین در کشت‌های بعدی خواهد شد به آتش می‌کشند. به گفته وی این کار نه‌تنها باعث تقویت خاک نخواهد شد بلکه خارج شدن عناصر غذایی موجود در خاک به شکل گاز از قبیل گوگرد و ازت، کربن را سبب شده و موجودات زنده مفید موجود درخاک ازجمله حشرات و کرم‌ها را نیز از بین می‌برد. علی مرادی، رئیس جهادکشاورزی شهرستان گچساران معتقد است به‌دلیل خشک شدن ساقه گندم‌ها در پایان فصل بهار و آغاز تابستان و بی‌توجهی عابران به گسترش هرگونه شعله آتش، این اتفاقات در هفته‌های اخیر رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر این عوامل، به روشن کردن آتش از سوی شکارچیان در مناطق قرق اشاره می‌کند. سرهنگ رحمت‌الله دین‌پرور درباره اینکه چرا این آتش‌سوزی‌ها را نمی‌توان زودتر خاموش کرد، می‌گوید: امکانات اطفای حریق در این استان که بخش اعظم جنگل‌های زاگرس را دارد کافی نیست. به گفته وی، بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در مکان‌های سخت‌گذر رخ می‌دهد که امکان رسیدن به آن سخت است و معمولا مأموران با پای پیاده به این مکان‌ها اعزام می‌شوند که هنگام رسیدن نیروهای اعزامی بخش زیادی از جنگل‌ها از بین رفته است.

کد خبر 176730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز