گروه سیاسی: چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ، روز گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج برگزار شد و در آن سه نفر از متهمان جدید پرونده آخرین دفاعیات خود را ارائه کردند.

قاضی سراج در ابتدای جلسه درباره تأخیر به‌وجود آمده بین جلسه قبل و امروز این پرونده اظهار داشت: پرونده اصلی دارای 32متهم بود که رسیدگی و آخرین دفاع از این متهمان اخذ شده است.جلسه قبلی دادگاه فساد مالی بزرگ حدود یک‌ماه پیش در 21خرداد برگزار شده بود و همین موضوع باعث شد تا قاضی سراج در ابتدای جلسه دیروز درباره تأخیر به‌وجود آمده بین دو جلسه دادگاه به ارائه توضیح بپردازد. قاضی پرونده گفت که اگرچه از 32متهم پرونده اصلی آخرین دفاع اخذ شده ولی به‌طور مجدد هفت متهم با کیفرخواست جدید به این پرونده اضافه شدند که مجبور شدیم دادگاه را به تأخیر بیندازیم تا وکلا پرونده را مطالعه کنند.

قاضی سراج با بیان اینکه در جلسات قبل، آخرین دفاع متهمان مجموعه فولاد فام اسپادانا اخذ شده بود در توضیحاتی گفت:‌ تحصیلات رئیس هیأت مدیره شرکت فولاد فام اسپادانا دوم راهنمایی بود و بقیه متهمان این شرکت نیز در همین رده بودند که مبلغ شش تریلیون و 875میلیارد و 482میلیون و 316هزار و 409ریال از 132ال‌سی تنزیل شده به این شرکت واریز شده که از این 132ال‌سی تنزیل شده، سه تریلیون و 387میلیارد و 958میلیون و 932هزار و 346ریال به‌حساب شرکت خدمات عمومی فولاد ایران واریز شده است. بر این اساس با توجه به اینکه در جلسات قبل از رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران آخرین دفاع اخذ شده بود، دیروز سه متهم دیگر این مجموعه محاکمه شده و آخرین دفاع آنان نیز اخذ شد.

رضا نجفی کیفرخواست «م. ش» مدیرعامل صندوق بازنشستگی و حمایت از کارکنان فولاد ایران را چنین قرائت کرد: نامبرده به تحصیل مال نامشروع به مبلغ 12میلیارد و 400میلیون ریال و پولشویی عواید حاصل از جرم متهم است و درخصوص دریافت این مبلغ، اقاریر صریح داشته است. متهم در تحقیقات مقدماتی بیان کرده که اطلاعی از اینکه این پول‌ها از چه‌کسی گرفته می‌شود، نداشته است و آقای «ط. ن»، مدیر شرکت خدمات عمومی فولاد ایران به او گفته است که این پول‌ها از شیر مادر حلال‌تر است.

نجفی نماینده دادستان با اشاره به عضویت «م. ش» در هیأت مدیره ۴۰ شرکت گفت: این فرد ماهانه حقوق و پاداشی به میزان
۱۳ میلیون تومان و در پایان سال مبلغ 30میلیون تومان بابت پاداش از هر شرکت دریافت می‌کرد.

دارایی‌های همسر متهم

نماینده دادستان با اشاره به بازرسی 29دی‌ماه سال 90 از منزل همسر دوم «م. ش» فهرست بزرگی از اسناد و اموال کشف شده را نام برد که عبارت بودند از: 1- اوراق مشارکت ارزی به مبلغ 100هزار یورو، 2- اوراق مشارکت نفت و گاز به مبلغ 50 هزار یورو، 3- سهام شرکت بیمه به ارزش 150میلیون تومان، سهام 23درصدی یک شرکت به مبلغ 250میلیون تومان، 4- اوراق مشارکت بانک ملی به میزان 400میلیون تومان، 5- فیش پیش خرید سکه به میزان یک میلیارد و 300میلیون تومان، 6- سهام 50‌درصد شرکت بیمه اعتماد به ارزش کلی 700میلیون تومان، 7- مالکیت شرکت بازرسی اندیشه با دارایی 500 میلیون تومان، 8- یک خودروی زانتیا، 9- اسناد سه دستگاه آپارتمان که قیمت یکی از آنها یک میلیارد و 200میلیون تومان بود، 10- سهام 20درصدی شرکت بازرسی، 11- سهام 90درصدی شرکت سرآمد کیش،12- سهام 50 درصدی شرکت راهبرد آینده، 13- سهام شرکت آب‌نگار با سرمایه 100میلیون تومان، 14- سهام 25درصدی شرکت کالاسازان، 15- حساب‌های متعدد بانکی، 16- 74 قطعه اسکناس 100دلاری، چهار قطعه اسکناس 20دلاری به همراه 985یورو. وی با اشاره به صحبت‌های وکیل مدافع «م - ش» مبنی بر اینکه موکلش تحت فشار بوده و چاره‌ای جز اعتراف درخصوص بند نخست کیفرخواست نداشته، گفت: اصل بر صحت اعتراف است و این متهم بارها این اعترافات را در دادسرا عنوان کرده است. در یک مواجهه حضوری «م. ش» اصرار می‌کند که فقط یک میلیارد و 240میلیون تومان گرفته است که اگر تحت فشار بود چرا مبلغ سه میلیارد و 500 میلیون تومان را نگفت. آیا دقت در بیان جزئیات نشان‌دهنده علم متهم نیست؟

اعتراف‌نامه 60 میلیاردی به قاضی

پس از قرائت کیفرخواست مربوط به «م. ش» نوبت به قرائت کیفرخواست «غ. ن» نایب‌رئیس هیأت مدیره شرکت خدمات ملی فولاد رسید. وی اتهام «غ. ن» را معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و اعطای وکالت به «ع. الف» در راستای اجرای 17فقره اسناد گشایش اعتباری و پیش فاکتورهای صوری عنوان کرد و گفت: متهم اقاریر صریحی درخصوص امضای پیش فاکتورهای صوری و غیرواقعی داشته است.

البته متهم به‌رغم دستگیری مه‌آفرید امیرخسروی از امضایLCها خودداری نکرده است. نجفی اتهام «ع. الف» مدیر امور مالی و اداری شرکت فولاد ایران را نیز معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق امضای پیش فاکتورهای صوری، سیاهه‌های تجاری و چک‌های صادره در وجه شرکت‌های اقماری مه‌آفرید امیرخسروی بیان کرد و یادآور شد که نامبرده درخصوص این اقدامات، اقاریر صریح داشته است. در جلسه دیروز «ط. ن» مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد که در جلسه قبل آخرین دفاعیات وی اخذ شده بود به‌عنوان مطلع در جایگاه حضور یافت تا به درخواست قاضی درخصوص اعترافش به تحصیل حدود 60میلیارد تومان پول نامشروع توضیح دهد. وی گفت که این مبلغ از محل دادوستد تجاری به‌دست آمده که حدود 54میلیارد تومان آن از سود حاصل از کاری است که سه سال با خسروی داشته است. جلسه بعدی دادگاه یکشنبه آینده برگزار می‌شود.

کد خبر 176705
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز