همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی کشورمان به ضرورت و لزوم برقراری توافقات ترجیحی برای دسترسی صادرکنندگان ایران به بازار ترکیه و توسعه سطح روابط تجاری میان دو کشور تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، سید مسعود میرکاظمی در دیدار وزیر کشاورزی ترکیه گفت: با برقراری نظام توافقات ترجیحی و انجام مذاکرات کارشناسی می‏توانیم فضایی مناسب برای فعالیت بخش‏های خصوصی دو کشور فراهم کنیم.

در این دیدار دو طرف ضمن تأکید برضرورت حل مشکلات، چگونگی بهبود بخشیدن مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه را بررسی کردند.

وزیر بازرگانی با اشاره به مشترکات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مرز مشترک میان دو کشور، برگزاری اینگونه نشست‏ها را در آشنایی بیشتر و استفاده از توانمندیهای موجود دو کشور بسیار مؤثر دانست و بر توسعه روابط و ایجاد ثبات صلح و امنیت در منطقه و نیز بهره‏برداری از ظرفیتهای موجود منطقه و در میان کشورهای مسلمان تأکید کرد.

میرکاظمی با تصریح این نکته که حجم تبادلات تجاری هریک از کشورهای منطقه با خارج بسیار زیاد است، خواستار برنامه‏ریزی برای تأمین کالا در داخل منطقه و بدنبال آن افزایش درآمد سرانه و ایجاد رفاه در این کشورها شد.

وزیر بازرگانی ایجاد ارتباطات بانکی و گمرکی قوی‏تر و ایجاد توافق‏نامه‏های جدی‏تر برای ورود کالا به دو کشور را از زیرساختهای مهم ارتباطی در توسعه روابط تجاری عنوان کرد.

وزیر بازرگانی حذف موانع غیرتعرفه‏ای، افزایش حجم سرمایه‏گذاری‏های مشترک، آشنایی تجار، برگزاری نمایشگاه‏ها و اعزام هیأتهای تخصصی را با توجه به توانمندی‏های موجود در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مهم ارزیابی کرد و با توجه به همسایگی ایران و ترکیه خواستار شناخت بیشتر بخش‏های تجاری دو کشور شد.

وزیر کشاورزی ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به نزدیکی دو کشور خواستار افزایش مشارکت و سرمایه‏گذاری در بخشهای اقتصادی و صنعت شد.

وی هم چنین در سخنانی با تأکید بر دوستی و ثبات میان دو کشور، سطح روابط را کافی ندانسته و بر تلاش برای همکاری در زمینه‏های توریسم و صنعت و مشارکتهای اقتصادی از جمله در زمینه تولید کودهای شیمیایی برای مصرف کشاورزان تأکید کرد.

کد خبر 17669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز