مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین‌شناسان در تلاش برای آغاز پروژه حفاری عمیق‌ترین گودال جهان هستند

حفر عمیق‌ترین گودال زمین آغاز شد

به گزارش ایسنا، در دهه 1950 دانشمندان آمریکایی تلاش کردند به منظور دستیابی به نمونه‌هایی، گوشته(mantle)زمین را حفاری کنند.

آن‌ها این پروژه را Project Mohole نام‌گذاری و در ساحل کالیفرنیا آغاز کردند؛ اما پس از رسیدن به عمق183 متری از سطح زمین، توسط دونالد رامسفیلد لغو شد.

از آن زمان تاکنون حفاری به مناطق عمیق‌تری رسیده و عمیق‌ترین حفره بر روی زمین به عمق 12 هزار و 262 متری از سطح، در منطقه دورافتاده شمال غرب روسیه ایجاد شده است؛ با این حال این گودال هنوز یک سوم راه را برای رسیدن به گوشته طی کرده زیرا پوسته قاره‌ای ده‌ها کیلومتر ضخامت دارد.

در سال 2011 کمپانی نفتی Exxon Mobil مدعی شد که طولانی‌ترین گمانه جهان را در عمق 12 هزار و 345 متری حفر کرده است. این گمانه به طور عمودی و به سمت پایین حفاری نشده بود زیرا هدف کمپانی رسیدن به نفت نزدیک‌تر به سطح بود نه گوشته.

نزدیک‌ترین گودال Hole 1256 D در آن سوی ساحل غربی کاستاریکا حفر شده است. این گودال به یک هزار و 507 متری زیر بستر اقیانوس رسیده و نزدیک‌ترین منطقه به گوشته است زیرا ضخامت پوسته‌ای در آن جا فقط پنج تا 5.5 کیلومتر و نازک‌تر از بسیاری از نواحی کره زمین است. گودال مزبور عمیق‌ترین سوراخ در پوسته اقیانوسی نیست و این افتخار به حفره‌ای موسوم به 504B در شرق اقیانوس آرام داده شده که دو هزار و 111 متر زیر بستر دریا و در پوسته‌ای ضخیم‌تر قرار دارد.

زمین‌شناسان هم‌اکنون یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های تفحصی را در علم زمین آغاز کرده‌اند. در تلاش برای رسیدن به کمینگاه صخره‌‌ای گوشته، آن‌ها یک مته بر روی کشتی ژاپنی Chikyu قرار داده‌اند که به پوسته یکی از سه مکان احتمالی یعنی ساحل باجا کالیفرنیا، هاوایی یا آن سوی ساحل امریکای مرکزی نفوذ خواهد کرد.

گوشته لایه بین پوسته و هسته خارجی زمین و پوسته صخره‌ای است که 84 درصد حجم زمین را اشغال می‌کند.

کد خبر 176673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز