یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

ترجمه - راحله فاضلی: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، آنگلا مرکل با انتقاد و جنگ لفظی به استقبال رئیس‌جمهور جدید فرانسه رفت.

فرانسه - آلمان

صدر اعظم آلمان که هنوز روی خوش به رهبر سوسیالیست‌های فرانسه نشان نداده با انتقاد از عملکرد اقتصادی این کشور در رویارویی با بحران عمیق اروپا به تنش و ناآرامی در قاره سبز دامن زد. مرکل به تازگی در سخنانی خطاب به رهبران اقتصادی آلمان ضمن اینکه کشورش را موتور رشد و لنگر تعادل اروپا دانست به آنها اعلام کرد قاره اروپا باید در مورد شکاف بزرگ ایجاد شده بین دو اقتصاد بزرگ این بلوک به گفت‌وگو بپردازد.

این لحن مرکل در حقیقت واکنشی بود به دیدار فرانسوا اولاند با رهبر حزب چپ میانه‌رو آلمان که مخالف مرکل و حزب راست میانه‌اش به‌حساب می‌آید. البته اصلاحات اقتصادی جدید اولاند مانند کاهش نسبی سن بازنشستگی که موجب نگرانی برلین شده دلیل دیگر موضعگیری جدید مرکل بود. زیرا ژرمن‌ها معتقدند این اقدامات اصلاحی فقط مشکلات اقتصادی فرانسه را بیشتر می‌کند. شکاف میان دو قطب بزرگ اروپا که همواره به شکلی سنتی سیاست‌های اتحادیه اروپا را جهت داده‌اند، در بدترین زمان ممکن ایجاد شده است.

مرکل در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که از یک دهه پیش با وجود رقابت سنتی میان کشورش با فرانسه، آلمان یکی از قدرت‌های قاره بوده و در شرایط کنونی گوی سبقت را از حریف ربوده و طبیعی است که مسئله رشد آلمان باید در اروپا مورد بحث قرار گیرد. تنش میان دو کشور تا جایی رسید که ژان مارک ارول، نخست‌وزیر فرانسه ناچار شد هرگونه تلاش کشورش برای تشکیل جبهه‌های متحد با ایتالیا و اسپانیا جهت مقابله با طرح‌های ریاضتی مرکل را انکار کند. پس از آنکه مرکل و اولاند با حضور در اجلاس گروه20 به زمینه‌های مشترکی دست‌یافتند فرانسویان برای آرام ساختن اوضاع اعلام کردند روابطشان با آلمان هیچ تغییری نکرده است. سرانجام هفته گذشته سران اروپا بر سرطرح جدیدی برای نجات یورو به‌توافق رسیدند. این طرح برمبنای تزریق مستقیم پول به بانک‌ها استوار است اما اختلافات به پایان نرسیده است.

با وجود این هنوز هم عده بسیاری نگران هستند که انتخاب اولاند در رابطه دو کشور تأثیر منفی داشته و او هرگز نخواهد توانست مانند نیکلا سارکوزی رفتار کند. به هر حال نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، مرکل از سارکوزی حمایت و از ملاقات با اولاند خودداری کرده بود، بنابراین انتخاب رقیب در روابط آینده فرانسه و آلمان بی‌تأثیر نخواهد بود. وزیر اقتصاد فرانسه مرکل را به کوری ایدئولوژیک مبتلا دانسته چون کاری کرده که هفت کشور از 17عضو یورو دچار رکود شوند.

در شرایطی که بسیاری از آلمان انتظار دارند برای نشان دادن قدرت برتر خود در منطقه از کمک به سایر کشورها دریغ نکند، مرکل در پاسخ به فشارهای بین‌المللی بر آلمان برای تضمین کمک مالی به کشورهای ضعیف‌تر منطقه گفت، قدرت کشورش نامحدود نیست.

به همین‌خاطر اولاند از اروپائیان خواست برای احیای قاره و تضمین رشد منطقه تلاش بیشتری داشته باشند تا قدرت و تمرکز ژرمن‌ها در حل مشکلات کاهش یابد و همه راه‌ها به برلین ختم نشود. البته اولاند تنها کسی نیست که چنین می‌اندیشد زیرا احزاب مخالف مرکل یعنی سوسیال دمکرات‌های چپ‌میانه‌رو و سبزها که با پیروزی اولاند دل و جرأت بیشتری پیدا کرده‌اند با قوای بیشتری مخالفت خود با مرکل را آشکار می‌کنند. در گیرودار جنگ لفظی سران آلمان و فرانسه، رهبر حزب سوسیال دموکرات در پاریس با اولاند و ارول دیدار و تأکید کرد حزبش برسر هیچ نقطه حساسی با دولت فرانسه اختلاف نظر ندارد. در شرایطی که ژرمن‌ها سال آینده انتخابات فدرال را در پیش دارند، چنین رایزنی‌ها و توافق‌هایی بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

پذیرایی اولاند از مخالفان مرکل در الیزه را می‌توان دلیلی بر نپذیرفتن سیاست‌های جاری پذیرفته شده میان مرکل و سارکوزی در منطقه دانست یا به‌حساب تلافی خودداری مرکل از ملاقات با اولاند در زمان برگزاری انتخابات فرانسه گذاشت. با این حال، هر دو طرف با احتیاط گام برمی‌دارند و برای رسیدن به اهداف خود، حساب شده رفتار می‌کنند.

کد خبر 176584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز