همشهری آنلاین: سرپرست پارک فناوری استان هرمزگان صنعتی کردن شیلات را از برنامه‌های محوری این پارک فناوری ذکر کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ها با پرورش ماهی‌های زینتی خلیج فارس درصدد هستیم تا این نوع ماهی‌ها را با برند خلیج فارس به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

ornamental fish


مهندس علی فتی، در گفتگو با خبرنگار مهر توسعه صنعت شیلات و صادرات محصولات دانش بنیان را از حوزه‌های محوری فعالیت‌های این پارک فناوری نام برد و افزود: در حال حاضر 95 درصد صادرات و واردات کشور از طریق استان هرمزگان صورت می‌گیرد از این رو این پارک می‌تواند در زمینه تجاری سازی محصولات دانش بنیان و انتقال فناوری در داخل کشور نقش اساسی را داشته باشد.

سرپرست پارک فناوری استان هرمزگان معرفی ماهی‌های زینتی خلیج فارس را از جمله برنامه‌های این پارک نام برد و اضافه کرد: به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر 250 نوع ماهی زینتی در خلیج فارس وجود دارد که در حال حاضر تعداد اندکی از این ماهی‌ها شناسایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه پارک فناوری استان هرمزگان در تلاش است نسبت به شناسایی و معرفی ماهی‌های زینتی خلیج فارس اقدام کند، اظهار داشت: در این راستا درصدد هستیم تا با پرورش ماهی‌های تزئینی این حوزه آبی، این نوع ماهی ها را با برند «خلیج فارس» در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

فتی صنعتی کردن شیلات کشور را از برنامه‌های این پارک فناوری ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا با مذاکراتی که با کشور مالزی صورت گرفت قرار شد تا با برگزاری جلسه مشترکی با حضور مسئولان وزارت علوم نسبت به انتقال فناوری در زمینه شیلات (Fishery) اقدام کنیم.

وی با اشاره به وضعیت شیلات در کشور توضیح داد: در حال حاضر فرآیندهای مربوط به شیلات در کشور به صورت سنتی انجام می‌شود و اقدامی در زمینه صنعتی کردن این حوزه نشده است.

فتی با اشاره به بخش‌هایی از فعالیت‌های حوزه شیلات، خاطر نشان کرد: کلاژن نوعی پروتئین است که در حوزه‌های پزشکی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار کاربرد دارد. این ماده از فلس ماهی و میگوها گرفته می‌شود.

سرپرست پارک فناوری استان هرمزگان با بیان اینکه فلس ماهی و میگو در هرمزگان به میزان زیادی وجود دارد، ادامه داد: در حالی که این ماده در تولید کلاژن کاربرد دارد، در این استان به عنوان مواد زاید دور ریخته می‌شود.

وی یادآور شد: با انتقال این فناوری به کشور علاوه بر ایجاد اشتغال می‌توان ماده اولیه مورد نیاز در صنعت پزشکی را تولید کرد.

 

کد خبر 176457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز