شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹

همشهری آنلاین: نوری که از لابه لای ابرها عبور کرده و به سطوح می‌تابد می‌تواند باعث تمیز شدن خود به خودی سطوح مختلف شود

معجزه خورشید در نظافت سطوح مختلف

به گزارش خبرگزاری مهر، مولکول‌های دی اکسید تیتانیوم که در سطوح فلزی وجود دارند با تابش اشعه فرابنفش خورشید فعال شده و طی یک سری فرآیندهای شیمیایی موجب از بین رفتن باکتری‌ها، جلبک‌ها و قارچ‌ها می‌شود و نیمکت‌های پارک‌ها و حفاظ باغ‌ها را جلا می‌دهد.

دانشمندان امیدوارند بتوانند با ترکیب مولکول‌های دی اکسید تیتانیوم با پلاستیک تغییرات قابل توجهی در حوزه سلامت و نظافت ایجاد کنند.

هنگامی که اشعه فرابنفش به دی اکسید تیتانیوم می‌تابد واکنش‌های الکتروشیمیایی انجام شده، رادیکال آزاد می‌کند، رادیکال‌های آزاد شده به سیتوپلاسم نفوذ کرده و با تخریب DNA باکتری، آن را از بین می‌برند.

البته این کشف می‌تواند کاربردی فراتر از تمیز کردن دسته صندلی پارک‌ها داشته باشد.

محققان انستیو فرانهوفر در آلمان در تلاش‌اند با اضافه کردن مولکول‌های دی اکسید تیتانیوم به مواد شیمیایی، رنگی تولید کنند که بتواند خود به خود تمیز شود و شهرداری را از تمیز کردن سطوح دیوارها و ساختمان‌ها بی نیاز سازد.

محققان درباره تمیز شدن خود به خودی سطوح شیشه هم فعال بوده‌اند و معتقدند با افزودن لایه ضخیمی از دی اکسید تیتانیوم بر سطوح شیشه‌ای مانند نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند، اثرانگشت و چربی را از آن بزدایند. به نقل از مایکل ورگو سرپرست این تیم تحقیقاتی، بر خلاف سایر فتوکاتالیست‌های کشف شده که گوشی را پس از سه روز ماندن زیر نور آفتاب جلا می‌دادند با این کشف جدید، یک ساعت نور آفتاب کفایت می‌کند.