شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که ریزترین مگس جهان، مورچه‌‌ای بزرگ‌تر از اندازه خود را سر می‌برد

مگس قاتل

به گزارش ایسنا، یک حشره تازه کشف شده در تایلند ریزترین مگس جهان شناخته شد.

این مگس پنج برابر کوچک‌تر از یک مگس میوه بوده و طول آن از دانه نمک (0.4 میلی‌متر) نیز کوچک‌تر است.

به نظر می‌رسد حشره جدید از مورچه‌های ریز تغذیه و با جایگیری در پوشش سر آن‌ها سر قربانیان را از تن جدا می‌کند. به گفته برایان براون از موزه تاریخ ملی لس‌آنجلس که مگس مزبور را به عنوان گونه جدید اعلام کرده، رویت این حشره با چشم غیرمسلح و بدون استفاده از اسلاید میکروسکوپ ممکن نیست زیرا مگس خانگی در مقابل آن همچون یک گودزیلا به نظر می‌رسد.

این مگس ماده توسط محققان تایلندی در پارک ملی کائنگ کراچان کشف شد و نخستین حشره در نوع خود در آسیا عنوان شده است.

حشره جدید دارای بال‌های خاکستری دودی و مجهز به یک ارگان ذخیره تخم است که تخمگذاری آن به عنوان یک انگل را درون بدن حشرات دیگر امکان‌پذیر می‌کند.

محققان عنوان Euryplatea nanaknihali را برای این مگس برگزیدند. این حشره متعلق به یک گروه چهار هزار تایی مگس‌های گوژپشت موسوم به phorid است که یکی از مشخصه‌های آنها انجام رفتارهای ضد مورچه‌ای شامل سر بریدن عنوان شده است.

گونه‌ای از این حشرات در بدن مورچه تخم‌گذاری می‌کند و تخم‌ها پس از بزرگ شدن به ناحیه سر میزبان حرکت می‌کنند و در آن‌ جا از عضلاتی که برای باز و بسته شدن بخش‌های دهان مورچه به کار می‌روند، تغذیه می‌کنند.

آن‌ها در نهایت مغز را نیز می‌بلعند و در نتیجه آن مورچه به مدت دو هفته سرگردان حرکت می‌کند. سر قربانی پس از این که لاروای مگس غشای متصل کننده آن به بدن را به طور کامل مصرف کرد، می‌افتد. این مگس سپس به مدت دو هفته دیگر و قبل از سر از تخم بیرون آوردن حشرات به عنوان مگس‌های بزرگسال کامل در سر بریده شده باقی می‌ماند.

محققان بر این باورند که مگس قاتل در بدن مورچه‌های آکروبات ریز که اندازه سرشان به بزرگی خود شکارچی است و تا حدود طول چهار میلی‌متری رشد می‌کند، نیز نقش یک انگل را بازی می‌کند. آن‌ها معتقدند که مگس این عمل را صورت می‌دهد زیرا نزدیک‌ترین خویشاوند آن تحت نام Euryplatea eidmanni در گینه استوایی نیز مرتکب چنین جرمی می‌‌شود.

کد خبر 176424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز