جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

در رزمایش سه روزه پیامبر اعظم(ص)7، ده‌ها فروند موشک از انواع شهاب 1، 2، 3، خلیج‌فارس، فاتح 110، قیام، تندر و زلزال ‌شلیک شد و بسیاری از آنها پایگاه نظامی شبیه‌سازی شده دشمنان فرامنطقه‌ای را به‌طور کامل منهدم کرد.

آشنایی با موشک‌های پدافندی کوتاه برد ایران

برای واکاوی اثرات آن با جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • هدف ایران از برگزاری رزمایش‌های نظامی در منطقه چیست؟

سابقه انقلاب اسلامی نشان داده که عمده‌ترین دغدغه جمهوری اسلامی حفظ صلح و امنیت منطقه و در مرحله بعد امنیت ایران است. با این اوصاف جمهوری اسلامی ثابت کرده که امنیت منطقه با مشارکت کشورهای آن مقدور خواهد بود و ورود نیروهای فرامنطقه‌ای به هیچ وجه به صلاح کشورهای منطقه نخواهد بود. وجود هرگونه ناامنی در منطقه خاورمیانه می‌تواند اثرات منفی‌اش گریبان کشورهای دیگر را نیز بگیرد از این جهت کشورهای منطقه نباید زمینه را برای حضور نیروهای خارجی فراهم کنند.

  • پیام رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 7 برای کشورهای منطقه چیست؟

درخصوص پیام رزمایش باید گفت که در وهله اول نشان از صلابت و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه است و این موضوع به‌رغم تحریم‌ها و فشارهایی که غربی‌ها نسبت به ایران اعمال کرده‌اند، نشان از این دارد که مسیر رشد و تعالی در ایران محدود و مسدود نیست و در همه اجزای علمی، فناوری، تکنولوژی و غیره ایران در حال رشد است و شاهد مثال آن نیز رزمایش اخیر موشکی سپاه پاسداران است، از سوی دیگر نظام اسلامی این پیام را با رزمایش موشکی به دشمنان منتقل کرد که برای حفظ امنیت کیان خود با هیچ‌کس تعارف ندارد و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی با همه تهدیدها مقابله می‌کند باید این نکته را نیز اضافه کرد که رزمایش موشکی سپاه به نیروهای خارجی که قصد ادامه حضور در منطقه را داشته و مایل به برقراری امنیت و ثبات نیستند، نشان می‌دهد که ایران توانایی دفاعی فوق العاده‌ای دارد.

  • آیا این رزمایش در ارائه این پیام‌ها موفق عمل کرد؟

بله، به هر حال نمایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران برخی از تحلیل‌ها و مواضع ناپخته دشمنان در قبال ایران را به چالش می‌کشد و برخی از سیاسیون منطقه و سطح بین‌الملل را که دچار تحلیل خطا می‌شوند، متوجه واقعیت‌های موجود می‌کند.

  • تأثیر رزمایش با توجه به روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 و از سوی دیگر اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، چگونه تحلیل می‌شود؟

برگزاری رزمایش نظامی ایران خود دلیل محکمی است که نشان می‌دهد تحریم‌های وضع شده علیه ایران دارای تأثیر چندانی نیست و در عین حال این موضوع را آشکار می‌کند که تحریم‌ها سبب خودکفایی می‌شود، موضوع استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز بخشی از توان علمی را به رخ می‌کشد، از این‌رو باید گفت که این رزمایش با نشان دادن توان علمی و دفاعی ایران تأثیرات مثبتی در پی دارد.

کد خبر 176375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز