همشهری‌آنلاین: گزارش‌ها از گرانی اجاره‌بها و میل به صعود رسمی شد و بانک مرکزی نیز در کنار مرکز آمار، روند صعودی اجاره‌بها در سال گذشته را تایید کرد. در حالی که بانک مرکزی شاخص بهای مسکن اجاره‌ی در مناطق شهری ایران طی سال 90 در مقایسه با سال 89 را بیش از 11 درصد اعلام کرده‌ است، بسیاری از کارشناسان نرخ تورم سال قبل در بازار مسکن را بیش از این عدد می‌دانند.

ایسنا نوشت: این روزها مستاجران روایت تازه‌ای از گرانی‌ها در بازار اجاره‌بها را تجربه می‌کنند و معتقد هستند افزایش نرخ اجاره‌ها بسیار بیشتر از درصدهایی است که اعلام می‌شود و برای خانواده‌ای که درآمد ثابتی دارد، این افزایش اجاره‌بها باری بر دوش مستاجران اضافه می‌کند.

بانک مرکزی درحالی میزان رشد شاخص بهای مسکن طی سال 90 را 11.1 درصد اعلام کرده که این میزان طی سال 89 معادل 6 درصد بوده است. همچنین طی سال‌های 87 و 88 نیز میزان رشد شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در مناطق ایران به ترتیب 12.8 و 28.6 درصد بوده است. همچنین در سه ماهه پایانی سال 90 میزان رشد بهای مسکن اجاره‌ای در کل مناطق شهری در مقایسه با زمستان سال 89 معادل 13.6 درصد بوده است.

درحالیکه شاهد عینی افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن مردم و متقاضیان اجاره‌بها هستند، مسوولان این بخش معتقدند به غیر از سه ماه تابستان که فصل نقل و انتقالات است بازار مسکن از ثبات نسبی برخوردار است.

به گفته آنها، غیر از سه ماه تابستان مسکن شهر تهران از ثبات برخوردار است، ولی زمانی که عده‌ای می‌خواهند قیمت مسکن را افزایش دهند بهترین زمان را برای این کار را سه ماه تابستان می‌دانند.

بیت‌الله ستاریان ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ نیز درباره‌ تورم در بازار مسکن با بیان این‌که افزایش براساس آمار‌ها و کارشناسی‌های انجام گرفته در سال گذشته 50 تا 60 درصد بوده است، اظهار کرد: امسال نیز ما در فروردین‌ماه شاهد 15 درصد افزایش قیمت‌ها، در اردیبهشت‌ماه 7 تا 10 درصد تورم را شاهد بوده‌ایم. تغییرات قیمتی قیمت مسکن تا پایان امسال نیز اصلا دور از نظر نیست.

این کارشناس اقتصاد با تاکید بر این‌که راه‌حل‌هایی که برای کنترل بازار اجاره‌بها مطرح می‌شود، راهکارهای مناسبی نیست، گفت: به‌طور مثال طرح بلوک‌بندی صرفا برای اطلاع‌رسانی از قیمت‌ها مناسب است، بدین معنی که کسی که از قیمت‌ها خبر ندارد، از طریق طرح بلوک‌بندی از قیمت‌ها اطلاع‌ می‌یابد.

ستاریان با تاکید بر این‌که علت اصلی تورم در بازار مسکن کمبود آن است، بیان کرد: ‌در چند سال اخیر تنها 140 هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان داده شده ، این درحالی است که قرار بود با اجرای پروژه‌ مسکن مهر قیمت‌ها تا حد زیادی کاهش یابد.

وی ادامه داد: در تولید مسکن فقط تبلیغ شده است این درحالی است که وظیفه‌ تولید مسکن باید برعهده بخش خصوصی باشد.

کد خبر 176312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز