چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی نشست دو روزه مخالفان سوری در قاهره با صدور توافق نامه نهایی درخصوص حمایت از "ارتش آزاد سوریه" و لزوم برکناری نظام کنونی پایان یافت.

سوریه مخالفان در قاهره

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، نشست مخالفان سوریه سه شنبه (13 تیر) با صدور توافقنامه‌ پایانی به کار خود پایان داد. در توافقنامه مذکور به مرحله انتقالی در سوریه پرداخته و بر برکناری نظام کنونی و حمایت از "ارتش آزاد سوریه" (مخالفان بشار اسد) تاکید شده است.

 این نشست از وقوع درگیری و اختلاف خالی نبود چرا که "شورای ملی کردها" و دیگر احزاب کرد در اعتراض به ذکر نشدن دو عنوان "مردم کرد" و "مردم ترکمن" در این توافق‌نامه نهایی نشست را ترک کردند. هم‌چنین شرکت کنندگان در اعتراض به این مساله با یکدیگر درگیر شدند.

 هم‌چنین در پایان این نشست توافقنامه "عهد ملی" صادر شد که قانون اساسی نظام آتی سوریه را بر اساس آزادی و دموکراسی مشخص می‌کند. شرکت کنندگان در نشست مخالفان سوریه بر این مساله توافق نظر کردند که راه حل سیاسی در سوریه با برکناری نظام بشار اسد و عوامل این نظام آغاز می‌شود.

 در توافقنامه نهایی از تمام مردم سوریه خواسته شد تا از تحقق صلح داخلی و وحدت ملی حمایت کنند. مخالفان سوری در این نشست بر حمایت از ارتش آزاد سوریه و تمام جنبش‌های مخالف نیز تاکید کردند.

 آن‌ها هم‌چنین بر لزوم ایجاد مکانیزمی برای حمایت از مردم سوریه در کنار ایجاد جدول زمانی برای اجرای سریع مصوبه‌های شورای امنیت و اتحادیه عرب و توقف فوری خشونت‌ها در کشور تاکید کردند.

 مخالفان سوری تمام بندهای توافق‌ نامه را بجز آنچه در خصوص دو عنوان "مردم کرد" "مردم ترکمن" بود پذیرفتند.

 آن‌ها اعلام کردند که حقوق کامل و مساوی شهروندان کرد و ترکمن و آشوری و تمام اقشار جامعه سوریه را به رسمیت می‌شناسند.

کد خبر 176255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز