جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند شمار نوزادنی در جهان که با استفاده از IVF و سایر تکنولوژی‌های کمک به تولید مثل متولد شده‌اند، از ژوئیه 1987 که اولین "نوزاد آزمایشگاهی" جهان، لوئیس براون به دنیا آمد، تا به حال به حدود 5 میلون نفر رسیده است.

infants

به گزارش لایوساینس این محاسبه بر اساس شمار موارد چرخه‌های درمانی "لقاح آزمایشگاهی" (IVF) و "تلقیح داخل‌سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) در سراسر جهان تا سال 2008 و افزودن موارد تخمینی انجام شده این اعمال در سه سال بعدی انجام شده است.

بر اساس تخمین این دانشمندان تا سال گذشته 4.6 میلیون نوزاد با این روش‌ به دنیا بودن. این تخمین‌‌ها در اجلاس "کمیته بین‌المللی نظارت بر تکنولوژی‌های کمک به تولید مثل" (ICMART)، یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی، اعلام شدند که هدفش جمع‌آوری و گزارش داده‌ها درباره تکنولوژی‌های کمک به تولید مثل است.

دیوید آدامسون از رئیس سازمان پزشکان باروری کالیفرنیای شمالی در این باره می‌گوید: "این آمار نشان دهنده آن است که این تکنولوژی در درمان کردن بیماران نابارور بسیار موفق بوده است. میلیون‌ها خانواده با این روش‌ها توانسته‌اند بچه‌دار شوند، و بار بیماری ناباروری کاهش یافته است."

براساس گزارش "مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها" (CDC) فقط در آمریکا حدود 10 درصد (6.1 میلیون نفر) از زنان 15 تا 44 سال دچار مشکل در باردار شدن یا حفظ بارداری هستند. اما ناباروری فقط یک موضوع زنانه نیست.

یک بررسی CDC در سال 2002 نشان داد که 7.5 درصد از همه مردان دارای فعالیت جنسی (حدود 3.3 تا 4.7 میلیون نفر) زمانی در طول عمرشان خواستار کمک پزشکی برای بچه‌دار شدن شده‌اند؛ از میان این مردان که برای کمک به کلینیک باروری مراجعه کرده‌اند، در 18.1 درصد موارد ناباروری به علل مردانه از جمله مشکلات اسپرم و منی تشخیص داده شده‌اند.

بزرگترین موانع برای استفاده از تکنولوژی‌های کمک به تولید (ART) مثل زمان و هزینه زیاد و احتمال تولد چند نوزاد است. اما یک گزارش در سال 2009 در جورنال "تولید مثل انسانی"نشان می‌دهد که میزان تولدهای چندگانه با استفاده از این تکنولوژی‌ها در حال کاهش بوده است، به خصوص در اروپا، استرالیا و نیوزیلند روند کاهش چندقلویی در استفاده از این روش‌ها برجسته‌تر است.

بارداری چندگانه و چندقلویی عوارض پزشکی وخیمی ممکن است ایجاد کند و بالقوه هم برای نوزادان و هم برای مادر زیانبار باشد؛ از جمله عوارض حاملگی، تولد نوزاد نارس یا با وزن کم هنگام تولد و حتی مرگ نوزاد.

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که ICSI که در آن یک اسپرم به درون یک تخمک تزریق می‌شود، با میزان بالاتر نقائص جنینی همراه است، که بر مبنای عوامل دیگر مانند سن مادر قابل توضیح نیست.

با این وجود بسیاری از نوزادانی که با تکنولوژی‌های کمک به تولید مثل به دنیا می‌آیند، کاملا سالم هستند.

سایر داده‌هایی که در این اجلاس ارائه شد، بیانگر آن است 350000 نوزاد در سال در سراسر جهان به این تکنولوژی‌ها به دنیا می‌آیند، و این شمار به گفته پژوهشگران در حال افزایش است.آمریکا و ژاپن در راس کشورهایی قرار دارند که از این تکنولوژی‌ها برای برای بارداری زنان استفاده می‌کنند، و اروپا نیز مقام اول را از این لحاظ در میان مناطق جهان دارد.

این ارقام در بیست و هشتمین اجلاس سالانه جامعه تولید مثل و رویان‌شناسی اروپا در استانبول ترکیه ارائه خواهد شد.

کد خبر 176191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز