مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تماشاچیان به‌زودی می‌توانند بر روی حبابهای صابون به تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌شان بپردازند،‌زیرا محققان موفق به ابداع فناوری نمایش دادن تصاویر بر روی نمایشگری از حباب صابون شده‌اند.

نمایشگر

تیمی از محققان بین‌المللی موفق به ابداع نمایشگری از جنس حباب صابون شده‌اند که از امواج فراصوت برای تغییر دادن خصوصیات صفحه نمایش استفاده کرده و تصاویری مسطح و یا سه بعدی به نمایش می‌گذارد.

ماده اصلی سازنده این نمایشگر حبابی،‌ صابون است و به گفته دانشمندان این نمایشگر باریکترین نمایشگری است که تا کنون در جهان ساخته شده‌است. به گفته یوئیچی اوچیای از دانشگاه توکیو اینکه سطح حباب صابون از میکروغشا ساخته شده امری آشکار و شناخته شده‌است،‌این غشا به نور اجازه عبور داده و رنگها را درون ساختارش به نمایش می‌گذارد.

بر همین اساس محققان با استفاده از ترکیبی از دو مایع کلوئیدی نمایشگری BRDF ( توزیع انعکاس دوجانبه که نحوه بازتاب نور بر روی یک سطح مات را تعیین می‌کند) ساخته‌اند. این نمایشگر از نظر شفافیت و بازتاب از تنوع بالایی برخوردار است. محققان این ویژگی‌ها را با برخورد دادن امواج فراصوت با سطح حباب کنترل می‌کنند. امواج فراصوت بافت امواج نمایش داده شده را تغییر داده و آن را واضح‌تر یا نرم‌تر می‌کند.

نمایشگر

به گفته محققان نمایشگر‌های معمولی تمامی تصاویر را به یک شکل نمایش می‌دهند،‌درحالی‌که تصاویر باید از ویژگی‌های بصری متفاوتی برخوردار باشند. برای مثال بالهای پروانه باید دارای انعکاس باشد و توپهای بیلیارد باید مات باشند و این نمایشگر شفاف می‌تواند در زمان واقعی بازتاب تصاویر را برای نمایش دادن بافت‌های مختلف تغییر دهد.

درصورتی‌که چند نمایشگر حبابی در کنار یکدیگر قرار بگیرند بیننده می‌تواند تصاویر را به صورت سه بعدی ببیند و حتی می‌توان از این شیوه برای ایجاد تصاویر هولوگرافیک استفاده کرد. بر اساس گزارش BBC این حباب‌ها دشوارتر از حباب‌های صابونی معمولی فرو‌می‌پاشند زیرا مایعاتی که حباب‌ها از آن به وجود می‌آیند از کلوئید‌های ویژه‌‌ای برخوردارند که به واسطه آنها اجسام می‌توانند بدون اینکه منجر به ترکیدن حباب شود،‌از میان آن عبور کنند.

به گفته محققان چنین نمایشگر‌ی برای هنرمندانی که قصد دارند حس واقع‌گرایی را در کارهای خود به نمایش بگذارند،‌موزه‌ها و شعبده‌بازان بسیار کاربردی خواهد بود.

کد خبر 176134
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز