یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، بنیامین بن‌الیعزر از اعضای حزب کارگر و وزیر پیشین امور امنیتی در کابینه رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفت: همه نشانه‌ها حاکی از آن است که در آینده میان مصر و اسرائیل درگیری صورت می‌گیرد و رئیس‌جمهور آینده مصر هر کس که باشد نمی‌تواند مانع از این کار شود.

مرز - مصر - اسرائیل

این جمله نشانه نگرانی شدیدی است که درون رژیم صهیونیستی از آینده تحولات مصر و تأثیر مستقیم این تحولات بر امنیت تل‌آویو وجود دارد. تحولات مصر تا همین‌جا هم برای اسرائیل بسیار گران تمام شده‌ است. آنها به واقع یک گنج استراتژیک را از دست داده‌اند. اکنون که یک رئیس‌جمهور اسلامگرا در قاهره قدرت دارد، این کابوس برای تل‌آویو در حال واقعیت یافتن است.

مسئولان اسرائیلی از روز نخست از هرگونه رویارویی با انقلاب مصر به‌شدت واهمه داشتند؛ به‌خصوص که گروه‌های اسلامی در آن نقش مهمی ایفا می‌کردند. بعضی تحلیلگران می‌گویند از آنجا که ارتش همچنان در عرصه سیاسی مصر قدرت و نفوذ بسیاری دارد، شاید شرایط برای تل‌آویو به این زودی وخیم نشود اما واقعیت این است که افکار عمومی مصر به‌شدت علیه اسرائیل است و این ربطی به اینکه چه‌کسی در کرسی ریاست‌جمهوری قرار گیرد یا پارلمان در اختیار کدام گروه‌ها و احزاب باشد، ندارد. در ماه‌های گذشته بارها در خیابان‌های قاهره و دیگر شهرهای بزرگ مصر علیه اسرائیل تظاهرات برپا شد و پرچم این رژیم به آتش کشیده شد. یکی از این تجمعات به حمله معترضان به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی منجر شد. بعد از این واقعه، سفیر و دیپلمات‌های اسرائیلی از مصر فراری شدند. البته سفیر بعدا به‌صورت پنهانی و شبانه به قاهره بازگشت. اما هیچ دیپلمات اسرائیلی دیگر در مصر احساس راحتی و آسایش نمی‌کند. این همان مصری است که در طول سال‌های گذشته میزبان اکثر مذاکرات صلح میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان بود.

نظرات رئیس‌جمهور جدید مصر درباره اسرائیل

مشاوران تبلیغاتی محمد مرسی درباره نظر او در ارتباط با تل‌آویو و آینده روابط مصر با این رژیم می‌گویند: او تلاش خواهد کرد که روابط مصر و اسرائیل به پایین‌ترین سطح ممکن برسد، همچنین همکاری‌های امنیتی و نظامی دوجانبه را متوقف خواهد کرد. البته حتی احمد شفیق، نامزد مورد حمایت نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفته‌بود که اگر نیاز باشد اصلاح معاهده کمپ دیوید ممکن است.

خانم هبه عبدالرزاق، از اعضای ارشد تیم تبلیغاتی احمد شفیق در این باره گفته است: برنامه سیاست خارجی وی بر توازن در روابط خارجی استوار است. وی می‌گوید: باید به همه کشورها که خواهان رابطه با مصر هستند براساس احترام متقابل و با یک فاصله مساوی تعامل کرد. در مقابل محمد‌جوده، سخنگوی اطلاع‌رسانی حزب آزادی و عدالت، وابسته به جریان اخوان‌المسلمین در این باره گفت: پروژه اصلی مرسی تمرکز بر ساخت مصری جدید و قدرتمند است که بتواند در منطقه صاحب قدرت باشد و در بعد خارجی نیز در درگیری‌های مصری- اسرائیلی توازن ایجاد کند. استراتژی دفاع و ایجاد رعب، استراتژی اصلی او در سیاست خارجی است. وی در ادامه می‌گوید: ما به همه توافقات ازجمله کمپ‌دیوید و اسناد و معاهده‌های بین‌المللی احترام می‌گذاریم ولی این باعث نمی‌شود که از طریق قواعد حقوقی بین‌المللی در توافقاتمان تجدیدنظر نکنیم؛ آن هم برای رسیدن به این هدف که بتوانیم به عناصر قدرتمندی که برای مصر مفید باشند، برسیم.

به هر حال اکثر تحلیلگران می‌گویند، انتظار می‌رود که با رسیدن محمد مرسی به پست ریاست‌جمهوری مصر، روابط قاهره- تل‌آویو بیش از پیش به سردی گراید و به‌ویژه در زمینه اقتصادی روابط دو طرف به پایین‌ترین سطح ممکن برسد. به اعتقاد مرسی و طرفدارانش در چنین حالتی اسرائیلی‌ها مجبور خواهند شد که براساس واقعیت‌های جدید و با احترام به قدرت مصر به تعامل با آن بیندیشند.

جوده می‌گوید: برای مرسی مرزهای مصر خط قرمز است. ما اجازه نمی‌دهیم که غزه همچنان در محاصره باقی بماند و برای تأمین نیازهای آن همه کاری خواهیم کرد.

کد خبر 175834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز