یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

گزارش چند رسانه خارجی از آزارجنسی یک زن مصری محاصره‌شده میان 200 مرد خشمگین و برآشفته، به یکی از نگرانی‌های روزهای اخیر معترضان مصری و حاضران در میدان تحریر تبدیل شده است.

مصر - زنان

 افرادی که قصد کمک داشتند سرانجام توانستند با بطری‌های آب، مهاجمان را از آنجا برانند. با این حال مشخص نشد چه بر سر آن زن آمد. پس از آنکه اعتراض‌های مردمی در میدان تحریر به خاطر حکم دادگاه درمورد حسنی مبارک و پسرانش وارد مرحله تازه‌ای شد، شمار آزارجنسی زنان در این مکان نیز افزایش یافت. پیش از این نیز حوادثی دردناک برای زنان حاضر در میدان تحریر رخ داده بود اما حادثه‌ای که بازگو شد معترضان را به تکاپو انداخت. آنها به همراه فعالان حقوق بشر تصمیم گرفتند به سازماندهی کمپینی برای جلوگیری از آزار جنسی زنان در میدان تحریر بپردازند.

از نظر آنها چنین حوادثی بخشی از یک مشکل اجتماعی بزرگ‌تر در مصر است که هنوز مجازات مناسبی برایش درنظر گرفته نشده است. با توجه به اهمیت میدان تحریر در شکل‌گیری انقلاب مردمی مصر و الگوگیری سایر کشورهای عربی از آن، روی‌دادن چنین حوادثی ضربه‌ای هولناک به ماهیت آن خواهد بود. برای انقلابیون مصری که می‌خواستند میدان تحریر را به نمونه‌ای کوچک‌شده از دولتی که به آزادی‌های مدنی و مسئولیت‌های شهری بها می‌دهد، تبدیل کنند این اهانت‌ها غیرقابل تحمل است. گروهی از جوانان عمدتا دانشجوی مصری حلقه‌ای انسانی برای حفاظت از زنان در میدان تحریر تشکیل دادند تا بتوانند جلوی تکرار حوادث تلخ گذشته را بگیرند.

از آنجا که نیروهای پلیس نزدیک میدان تحریر نمی‌شوند، آمار دقیق و رسمی از حمله به زنان در دست نیست و زنان نیز به ندرت چنین مزاحمت‌هایی را گزارش می‌دهند. عده‌ای معتقدند که چنین حملاتی هدفمند است و از سوی مخالفان مردم برای ضربه زدن به اعتراض‌ها و روح حاکم بر انقلاب طراحی شده تا میان آنها شکاف ایجاد شود و زنان از صحنه مبارزه حذف شوند.

مونا سیف یکی از فعالان مصری که به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه‌اش شناخته شده است ضمن تلاش برای اطلاع‌رسانی در این زمینه اعلام کرد که در طول پنج روز، سه مورد از چنین مزاحمت‌هایی به او گزارش شده است.

در طول قیام 18 روزه معترضان مصری که سال2011 برای برکناری حسنی مبارک شکل گرفت، زنانی که به‌عنوان فعال اجتماعی، معترض، پزشک یا مبارز در میدان تحریر حاضر بودند بارها توسط جاسوسان یا افراد شرور وابسته به رژیم مورد آزار قرار گرفتند. متأسفانه پس از پیروزی انقلاب و در پی دور جدید اعتراض‌های مردمی، نیروهای امنیتی و نظامی نیز زنان را مورد تعرض قرار دادند. براساس گزارشی که سال2008 توسط مرکز حقوق زنان مصر منتشر شد دو‌سوم زنان در این کشور مزاحمت‌های جنسی را تجربه کرده‌اند. در سال2006 آمارها به قدری افزایش یافت که پلیس نیروهای خود را افزایش داد تا از درگیری‌ها جلوگیری شود اما هیچ قانونی برای پیشگیری از چنین حوادثی یا تنبیه خاطیان تصویب نشد.

کد خبر 175831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز