یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از انجام آزمایش‌های گسترده روی یک قرص جدید به نام " کند"، مبتلایان به بیماری اچ آی وی (ایدز) امید تازه‌ای برای درمان موثرتر یافتند

امید تازه برای درمان موثر مبتلایان به ایدز

به گزارش مهر، براساس اعلام محققان قرص جدید "کند" به سرعت عمل می‌کند و در مقایسه با دو نوع داروی دیگر که مبتلایان اچ آی وی مصرف می‌کنند عوارض جانبی کمتری دارد.

این قرص که مصرف آن یک بار در روز است نیاز به داروهای مختلف را از در مبتلایان به این بیماری از بین می‌برد.

پیش از این مبتلایان به این بیماری باید به شدت به مصرف روزانه داروی خود توجه می‌کردند چرا که از دست دادن یک دوز باعث می‌شد که ویروس به دارو مقاوم شود و بیمار نسبت به پیشرفت بیماری آسیب پذیرتر شود. اما نتایج آزمایش این قرص نشان می‌دهد که این قرص یک درمان مهم جدید است که می‌تواند وضعیت کنونی درمان را بهبود بخشد.

ویروس نقص ایمنی انسانی، توانایی بدن را برای مقابله با بیماری، عفونت و بیماری‌هایی چون سرطان تضعیف می‌کند. ایدز نیز در آخرین مرحله ظاهر می‌شود وقتی که بدن دیگر با بیماری‌های مهلک مقابله نمی‌کند.

پل ساکس از بریگهام و بیمارستان زنان دانشکده پزشکی هاروارد به عنوان نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت: نتایج تحقیقات ما ارائه کننده یک گزینه بسیار قوی است که سادگی درمان را مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی افزود که تحقیقات نشان داده‌اند که درمان با یک قرص می‌تواند احتمال ناکامی درمان را کاهش دهد.

ویروس نقص ایمنی انسانی عامل ایجاد ایدز شناخته شده‌است. اچ ‌آی‌ وی ویروسی است که با مختل کردن عملکرد و فروریختن گونه‌ای از یاخته‌های مسؤول ایمنی منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود. از زمان ورود HIV به بدن تا بروز ایدز ممکن است بین شش ماه تا 10 سال و یا بیش‌تر به درازا بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.

این تصویر نشان دهنده گلبولهای قرمز خونی و ویروس نقض ایمنی انسانی است که در دستگاه گردش خون جریان دارند

قرص "کند" ترکیبی از elvitegravir، cobicistat، emtricitabine و tenofovir disoproxil fumarate است که توسط شرکت آمریکایی گیلید ساینس ساخته شده است.

در ماه می سازمان غذا و داروی آمریکا این دارو را برای درمان HIV-1 مورد تأیید قرار داد اما نظر نهایی آنها در ماه آگوست اعلام می‌شود.

در این تحقیق 700 نفر مبتلا به اچ آی وی برای درمان با یک قرص در روز با "کند" و قرص آتریپلا که از سال 2006 مورد تصویب سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته انتخاب شدند، پس از 48 هفته درمان، 88 درصد از بیمارانی که قرص "کند" و 84 درصد از گروهی که قرص آتریپلا را مصرف می‌کردند، تغییراتی در سطح درمانی خود داشتند.

این درحالی است که عوارض جانبی قرص "کند" در مقایسه با قرص آترپیلا بسیار کمتر است.

این قرص در صورت تصویب، نخستین داروی یک بار در روز برای مقابله با بیماری HIV محسوب می‌شود.

کد خبر 175746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز