یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری: در آمریکا کنفرانسی برگزار شد که در‌ آن افسران ارتش با تعجب به گزارشی گوش دادند که ارزیابی شرایط عراق بود.

نکته حیرت‌آور این گزارش برای حاضران در جلسه این بخش از گزارش بود: ارتش آمریکا با همه توان خود در برابر شورشی‌های سازمان نیافته عراقی از نظر تاکتیکی کم آورده است و جنگ عراق بزرگترین چالش پیش روی آمریکا در نیم قرن گذشته است.

یک هفته بعد از خواندن این گزارش مقامات ارشد آمریکا و عراق در کنار مقامات ایران، سوریه، اردن و عربستان در بغداد پشت یک میز نشستند تا همسایگان را راضی کنند مرزهایشان را به روی جنگجویان عراقی و محموله‌های مهمات آنها و حساب‌های پولی‌شان مسدود کنند.

در گزارش ارزیابی شرایط عراق که در کنفرانس هفته گذشته در واشنگتن برای افسران ارشد ارتش آمریکا قرائت می‌شد، شورشی‌های عراقی بسیار باهوش، زیرک و حیله‌گر توصیف شدند که بزرگترین ارتش تنها ابرقدرت جهان را در کشور کوچک عراق زمین‌گیر کرده‌اند.

در ویتنام آمریکا در برابر جامعه‌ای به شدت مسلح، سازمان‌یافته و با حمایت دولتی شکست خورد که تانک، وسیله نقلیه سنگین و منابع و تولیدات نظامی داشت.

اما اکنون بزرگترین ارتش جهان با خطر شکست از سوی چند ده هزار شورشی غیرمنظم رو‌به‌روست که سلاح چندانی ندارند و از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند که به نابودی وسائل و تجهیزات چند میلیون دلاری و هواپیماهای نادر جنگی ‌آمریکا منجر می‌شود.

در واشنگتن ارتش به کم‌کاری در واکنش نسبت به این چالش متهم می‌شود. در گزارش جدید ارزیابی اوضاع عراق آمده است، شورشی‌ها بسیار سریع خود را با شرایط وفق می‌دهند و از سیاست‌های جدید آمریکا برای تعامل با مردم محلی سوء‌استفاده می‌کنند و از این سیاست‌ها علیه نیروهای آمریکایی استفاده می‌کنند.

این نیروها در مدت کوتاهی شیوه تخریب و از کار انداختن هر تجهیزات جدیدی که آمریکا وارد عراق می‌کند را می‌یابند و به کار می‌بندند.

ساختار فرماندهی نامشخص و پیچیده این نیروهای شورشی مانع از آن می‌شود که ارتش آمریکا این هسته‌ها را منحل کند. این هسته‌ها در تعداد بسیار زیاد و کوچک هستند و فروپاشی آنها تقریبا برای ارتش غیر ممکن است.

در این گزارش گفته شده، این جنگ بزرگترین آزمون ارتش آمریکا در پنجاه سال اخیر است. ارتش در این جنگ به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری نیاز دارد چرا که با مهارت پیش‌بینی نشده ‌ای رو‌به‌روست.

شورشی‌های عراقی از صحنه‌های حمله به نیروهای آمریکایی فیلمبرداری می‌کنند و آن را برای آموزش نیروهایشان برای آنها به نمایش می‌گذارند تا نقاط ضعف و قوت نظامیان آمریکایی کاملا مشخص شود.

روز شنبه دقایقی بعد از پایان سخنرانی نوری مالکی که در آن نسبت به گسترش درگیری‌های عراق به کل خاورمیانه هشدار داد، گلوله‌هایی در نزدیکی محل کنفرانس به زمین نشست و یک ماشین حامل بمب هم در منطقه شیعه‌نشین بغداد منفجر شد تا هشدارهای مالکی به حاضران در کنفرانس امنیتی بغداد با جدیت بیشتری برداشت شود.

مالکی در این کنفرانس گفت که تروریسم بلای جهانی است که بهای آن را فعلا مردم عراق می‌پردازند. جورج بوش اکنون در خواست اعزام فوری بیش از 8هزار پلیس نظامی دیگر به عراق و افغانستان را مطرح کرده است.

این درحالیست که 21هزارو500 نفر نیروی اضافی که به تازگی دستور اعزام آنها به عراق صادر شده هنوز به طور کامل در مناطق مورد نظر مستقر نشده‌اند.

کد خبر 17574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز