چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که برخی از گزارش‌ها از رسیدن درگیری‌ها میان ارتش و مخالفان مسلح سوریه به نزدیکی پایتخت این کشور خبر می‌دهد، سه‌شنبه‌شب بشار اسد اعلام کرد که این کشور در شرایط یک جنگ تمام‌عیار و چند جانبه قرار دارد و از اعضای کابینه جدید سوریه خواست تا تمام تلاش خود را برای پیروزی در این جنگ به‌کار گیرند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) رئیس‌جمهور سوریه در مراسم سوگند اعضای کابینه جدید که در آن وزرای امور خارجه، کشور و دفاع ابقا شده‌اند گفت: سوریه اکنون در جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه قرار دارد. وی تأکید کرد: وقتی در جنگ هستیم همه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما باید برای پیروزی در این جنگ باشد.

اسد همچنین با تأکید بر اینکه غرب همیشه طلبکار است، در تشریح راهبرد جدید سیاست خارجی این کشور از اعضای دولت این کشور خواست تا به گسترش روابط خود با روسیه و کشورهای آمریکای‌جنوبی و آفریقا توجه بیشتری کنند و روابط اقتصادی و سیاسی سوریه را با این کشورها افزایش دهند.

اسد که در سال‌های گذشته رابطه‌ای کج‌دار و مریز با آمریکا و همپیمانی اقتصادی سیاسی با ترکیه داشت، گفت: ما خود در روابط اقتصادی‌ با کشورهای غربی مقصر بودیم؛ چون روابط اقتصادی را با کشورهایی برقرار کردیم که همواره در فکر به استعمار کشیدن سوریه بودند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌ها میان ارتش سوریه و مخالفان مسلح در حومه دمشق و در نزدیکی پایگاه‌های گارد ریاست‌جمهوری که مسئولیتش بر عهده ماهر اسد(برادر بشار اسد) است، همچنان ادامه دارد. تلویزیون دولتی سوریه با اشاره به این درگیری‌ها در نزدیکی دمشق اعلام کرده که طی آن ده‌ها تروریست کشته شده و تعدادی دیگر دستگیر شده‌اند. گفته می‌شود این شدید‌ترین درگیری از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در فاصله ۹ کیلومتری از پایتخت سوریه به‌حساب می‌آید.

حمله به دفتر تلویزیون حامی دولت

خبرگزاری رسمی سوریه روز گذشته از حمله افراد مسلح به مرکز شبکه تلویزیون الاخباریه و کشته شدن هفت نفر طی آن خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حمله افراد مسلح، خبرنگاران و نیروهای امنیتی این شبکه تلویزیونی در لاذقیه کشته شده‌اند. براساس گزارش سانا، افراد مسلح پس از غارت و تیراندازی با کارگذاشتن مواد منفجره استودیوهای این شبکه تلویزیونی و اتاق خبر آن را به‌طور کامل نابود کردند.

آمریکا از‌ماه مارس شبکه ماهواره‌ای الاخباریه را به فهرست مؤسسه‌های مورد تحریم سوریه افزوده بود. عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز گذشته اتحادیه عرب را مسئول حملات به ساختمان شبکه تلویزیونی الاخباریه دانست و گفت: کسانی که امروز این جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند همان کسانی هستند که در حقیقت تصمیم اتحادیه عرب را درخصوص ساکت کردن صدای رسانه‌های سوریه اجرا می‌کنند. اتحادیه عرب در چارچوب تحریم‌های گسترده علیه سوریه، پخش برنامه‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سوریه را روی ماهواره‌های عربی قطع کرده‌است.

نگاه‌ها به نشست ژنو

با تحولات جدید سوریه روز شنبه قرار است کوفی عنان، نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد میزبان نشستی بین‌المللی برای بررسی بحران این کشور در ژنو باشد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرار است در این نشست مهم حاضر شود تا برای پیدا کردن راه‌حلی سیاسی جهت بازگشت آرامش به سوریه با مقام‌های ارشد دیگر کشورها رایزنی کند.

سی‌ان‌ان گزارش داده است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده ، تنها درصورت موافقت شرکت‌کنندگان با انتقال قدرت در دمشق در این نشست شرکت خواهد کرد. رهبران اردن و روسیه هم روز سه‌شنبه در مذاکرات خود در امان بر حل و فصل دیپلماتیک مسئله سوریه تأکید کردند.

تانک‌های ترکیه در مرز سوریه

با افزایش تنش میان دمشق و آنکارا روز گذشته رسانه‌های ترکیه از استقرار حداقل 15تانک و خودروی زرهی در طول مرز این کشور با سوریه خبر دادند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به تازگی به‌دنبال سرنگونی یک جنگنده این کشور توسط پدافند هوایی سوریه، تغییر استراتژی نظامی این کشور در مقابل دمشق را اعلام کرد.

کد خبر 175477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز