همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: شترهای کویرنورد در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر وارد دنیای هنر مدل مو شدند...

camel

در سراسر کشورهای چون هند، پاکستان و همچنین کشورهای خاورمیانه، "شتر" به عنوانموجودی  بومی وصحرایی، شناخته شده است. شتر یک حیوان بیابان گرد، با توانی بسیار بالا است.

شتر نقشی باور نکردنی در فرهنگ، اقتصاد، خوراک و سرگرمی مردم این سرزمین‌ها دارد. این موجود؛ پر کار، پر تحمل (استفاده برای باربری، مسافربری با حداقل آب و علوفه) و پر فایده (استفاده از شیر، گوشت و پوست و...) استو  همیشه همراه و یار انسان‌های بومی منطقه در بیابان‌های داغ و بی آب و علف بوده و هست. شتر در جنگ‌ها، مسابقات، تفریحات و حتی بقای زندگی آن‌ها نقشی اساسی ایفا کرده است.

شتر با توان ذاتی  و مکانیزم بدنی خدا دادی، می‌تواند در گرم‌ترین آب و هوا، و محیط ‌هایی چون کویر، به مدت طولانی (حدود 14 روز بدون آب و غذا)  به فعالیت‌های باربری، مسافربری و سایر کارهای مورد نیاز انسان بومی  بپردازد و در چنین شرایطی  زنده بماند و  زندگی بخشد.

شتر

نقش‌ها بسیار ظریف و زیبا هستند...با این وجود آرزو می‌کنم این حیوان اذیت نشده باشد.

شتر

در میدان جشنواره

شتر

این موجود، سر سخت با وجود تمام خدماتی که به انسان می‌دهد، این بار با کاربرد و بهره‌ای دیگر از صحرای بایکانر در راجستان - هندوستان و صحرای گلستان در پاکستان و صحرای پیجینت در ابوظبی سر در آورده است.

 روز جهانی شتر، بیست و دوم ماه  ژوئن که یکی از گرم‌ترین و بلند ترین روزهای سال است، انتخاب شده و هرساله جشن گرفته می‌شود.

این جشنواره؛ هنر شگفت‌انگیز هنرمندان گمنام این سرزمین‌ها را در طراحی، نقش پردازی و کوتاه کردن مو‌های بدن شتر‌ها به نمایش می‌گذارد که گفته می‌شود حدود سه سال به طول می‌انجامد. دوسال برای بلند شدن موها  و یک سال برای آرایش و نقش زدن بر آن‌ها بر اساس الگو‌های سنتی و...

 

شتر

نقش‌های مختلف ساده و زیبا بر روی گردن و کوهان این شتر

شتر

شتر با نقش سیمرغ به همراه ساربانش

شتر

طرح‌ها و نقش‌ها در این جشنواره به مسابقه گذاشته می‌شود وبهترین و زیباترین نقش  جایزه دارد.

 می‌گویند؛ جشنواره شتر یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین جشنواره‌ها است. این جشنواره سابقه چندان طولانی ندارد و برای راه‌اندازی چنین مراسمی نیاز به صرف زمان زیاد، تلاش سخت و ساربانان بسیار است تا شتر‌ها را برای چنین مراسمی آماده کنند.

هنر طراحی و مدل کوتاه کردن موی شتر با الگو‌های ییچیده، ظریف و خوش نقش، واقعا زیبا و بی‌نظیر است. این هنر در حال حاضر جزئی از فرهنگ گله داری در این کشورها شده است.

تصاویر موجود بخشی از این زیبایی‌ها را به نمایش می‌گذارند. این تصاویر توسط اوزاکب یاسو به کادر در آمده‌اند.


http://twistedsifter.com

کد خبر 175431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز