سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

حشرات جزئی از چرخه طبیعت پیرامون ما محسوب می‌شوند؛ جزئی که البته به هیچ وجه از بودنشان لذت نمی‌بریم و به‌رغم فایده‌هایی که در چرخه اکو سیستم طبیعت دارند ، رابطه خوبی میان انسان‌ها و آنها بر قرار نمی‌شود.

برای همین نیز با آغاز دنیای صنعتی شیمیست‌ها تلاش کردند تا به وسیله ابداع محلول‌های شیمیایی ماده‌هایی برای دفع حشرات در طبیعت بسازند تا به این وسیله از نیش و آزار بعضاً خطرناک آنها در امان بمانند. اما انسان خیلی زود متوجه شد در کنار این مواد شیمیایی آفت کش و دفع‌کننده مزاحمت حشرات، مشکلاتی اساسی نیز گریبانگیر خود انسان‌ها می‌شود و بعضاً در چرخه اکوسیستم طبیعت اختلالاتی ایجاد می‌شود.

در این بین طبیعت درمانگران معتقدند برای محافظت و در امان ماندن از نیش و گزش حشرات باید به‌خود طبیعت پناه برد و برای این منظور نیز راه‌هایی ارائه می‌دهند. استفاده از نعنای کوهی و پونه معطر یکی از این پیشنهاد‌هاست. این دو گیاه دارای پولِگون هستند که یک ماده مؤثر و قوی در دفع حشرات به‌حساب می‌آید. مالیدن برگ این دو گیاه روی پوست یا لباس می‌تواند شما را در طبیعت از گزش‌های بی‌امان نجات دهد. اما این نکته را نیز باید درنظر گرفت که زنان باردار به هیچ وجه نباید از این دو گیاه استفاده کنند. ریحان نیز اگرچه یکی از سبزی‌های مورد توجه در سبد غذایی ایرانیان است اما در هند و آفریقا برای دفع حشرات روی پوست مالیده می‌شود.

طبق توصیه طبیعت درمانگران برای دفع حشرات، روغن اسانس مرکبات نیز تأثیری شبیه آفت‌کش‌های شیمیایی دارد. با این توضیح که برای استفاده از روغن اسانس مرکبات باید چند قطره آن را در یک روغن گیاهی رقیق کرد.

کد خبر 175353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز