همشهری آنلاین: در حالی که منابع نزدیک به محمد مرسی از تلاش وی برای انتخاب نخست وزیر مستقل خبر می دهند، روزنامه الاهرام مصر روایت دیگری نقل کرده است.

elbaradei

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، منابع نزدیک به محمد مرسی اعلام کردند: نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری مصر رایزنی هایی را با هدف انتخاب شخصیت ملی مستقل برای نخست وزیری آغاز کرده است.

این منابع بیان کردند: بیشتر اعضای دولت جدید مصر از فن سالارها خواهند بود.

از سوی دیگر روزنامه الاهرام از رایزنی ها برای تشکیل کابینه به ریاست "محمد البرادعی" یا "حازم الببلاوی" خبر داد.

البرادعی مدیرکل سابق انرژی اتمی و برنده نوبل صلح سال 2005 و حازم الببلاوی وزیر مالی در دوره حکومت انتقالی است.

الببلاوی در واکنش به این خبر گفت : من خارج از کشور هستم و تاکنون هیچ گونه رایزنی با من نشده است.

عصام العریان" جانشین "محمد مرسی" در حزب آزادی و عدالت شد

از سوی دیگر خبرگزاری فارس به نقل از منابع خبری مصری اعلام کرد، "عصام العریان" به جای "محمد مرسی" به ریاست جدید حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر انتخاب شده است.

به گزارش فارس، روزنامه مصری الیوم السابع در خبری به نقل از دفتر اجرایی حزب آزادی و عدالت اعلام کرد که رهبران این حزب "عصام العریان" را به رهبر جدید حزب آزادی و عدالت انتخاب کرده‌اند.

انتخاب العریان پس از آن صورت گرفت که "محمد مرسی" پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور همانگونه که وعده داده بود، از ریاست این حزب و همچنین عضویت در جماعت اخوان المسلمون مصر استعفا داد.

فعالان سیاسی مصر سفر احمد شفیق به ابوظبی را محکوم کردند

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داد که فعالان سیاسی مصر روز سه شنبه دادن اجازه به احمد شفیق نامزد بازنده انتخابات ریاست جمهوری مصر برای خروج از کشور و عزیمت به ابوظبی را محکوم کردند و این اقدام را فرار از تحقیق در باره فساد مالی و اداری وی در رژیم مبارک دانستند.

به گزارش ایرنا، این فعالان و نیروهای سیاسی تاکید کردند که در شرایط فعلی نباید اجازه داده می شد که شفیق از کشور خارج شود اما برخی منابع قضائی در پاسخ گفتند که شفیق به دلیل اینکه هنوز هیچگونه حکمی علیه او صادر نشده، ممنوع الخروج نبوده است.

هزاران نفر از تحصن کنندگان در میدان التحریر روز سه شنبه پس از آگاه شدن از سفر شفیق به خارج از کشور علیه او و امارات عربی متحده که به عوامل رژیم سابق از جمله عمر سلیمان معاون رییس جمهوری سابق و افراد خانواده اش پناهندگی داده است، شعار دادند.

احمد شفیق بامداد روز سه شنبه بصورت غیر منتظره و محرمانه با یک هواپیمای خطوط هواپیمایی امارات عربی متحده، قاهره را به مقصد ابوظبی ترک کرد.

سفر شفیق به خارج پس از اظهارات هشام رؤوف قاضی وزارت دادگستری در زمینه تحقیق در باره گزارش هایی مبنی بر وجود فساد در وزارت هوانوردی هنگام تصدی این وزارتخانه از سوی شفیق و احضار وی برای انجام تحقیق در این باره ، صورت گرفته است.

این منبع گفت: تصمیم برای احضار شفیق و تحقیق از وی در چند روز آینده و پس از شنیدن گزارش های ارائه شده از سوی برخی افراد و دریافت اسناد برای اثبات صحت اتهام های مطرح شده ، صورت خواهد گرفت.

به گفته این منبع، قاضی هشام رؤوف تحقیق در باره 11 گزارش مرتبط با فساد در دوره تصدی وزارت هوانوردی از سوی شفیق را آغاز کرده است و تقریبا همه روزه اظهارات کارمندان این وزارتخانه در باره فساد را می شنود و تا کنون تحقیق در باره 54 مورد فساد علیه شفیق که در 14 گزارش منعکس شده بود، به پایان رسیده است.

قاضی اسامه الصعیدی نماینده وزارت دادگستری برای تحقیق در باره گزارش های ارائه شده از سوی عصام سلطان نماینده پارلمان علیه شفیق نیز گفت که از کمیته کارشناسان درامدهای غیر قانونی و کارشناسان امور ثبت اسناد و املاک در این وزارتخانه درخواست کرده است هرچه سریعتر گزارش های خود را در مورد زمین 40 هزار متری منطقه البحیرات در استان الاسماعیلیه که علاء و جمال فرزندان حسنی مبارک آنها را به دستور احمد شفیق دریافت کردند ، ارسال کنند تا ارزش آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

کد خبر 175322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز