همشهری آنلاین: با عرضه سکه‌های پیش فروشی با زمان تحویل چهار ماهه، دور جدید عرضه سکه توسط بانک مرکزی از سوم مردادماه آغاز می‌شود.

مهر نوشت: بررسی وضعیت قیمت سکه‌ها در بازار نشان می‌دهد که گرچه نوسانات شدید قیمتی طی چند ماه اخیر از این بازار رخت بربسته بود، اما طی روزهای اخیر دوباره بازار سکه با تلاطم مواجه شد و باعث تغییرات قیمتی شدیدی شد.

با آغاز تحویل سکه‌های پیش فروشی از ابتدای اردیبشهت ماه سال جاری تاکنون بیش از 3 میلیون و 700 هزار قطعه سکه وارد بازار شده است. این در حالی است که سال گذشته در مجموع 3 میلیون قطعه سکه توسط بانک مرکزی روانه بازار شد.

بر این اساس طی دو ماه ابتدای سال بیش از سال گذشته سکه به بازار عرضه شده است، در عین حال پیش بینی می‌شود حدود کمتر 2.2 میلیون قطعه سکه دیگر هم روانه بازار شود.

به عبارت دیگر کمتر از دو میلیون و 300 هزار قطعه سکه پیش فروش شده توسط بانک مرکزی هنوز ایفای تعهد نشده است و این تعداد سکه طی ماه‌های آتی به بازار عرضه خواهد شد. زمان تحویل کمتر از 600 هزار قطعه سکه فرا رسیده است و هنوز پیش خریداران آنها به بانک برای تحویل مراجعه نکرده‌اند.

با وجود اینکه قیمت سکه طی روزهای اخیر اندکی افزایش یافته است اما این افزایش نرخ تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد، در بررسی وضعیت سکه‌ها، افزایش قیمت جهانی طلا، افزایش نرخ ارز، انتظارات و نا اطمینانی را نباید از بین برد.

بانک مرکزی عرضه سکه‌های پیش فروشی با زمان تحویل 4 ماهه را انجام داده است، دور جدید عرضه سکه توسط بانک مرکزی از سوم مردادماه آغاز می‌شود.

برخی از افرادی که سکه‌های پیش خرید شده را تحویل گرفته‌اند، آنها را در بازار عرضه نکرده‌اند و در انتظار افزایش قیمت‌ها هستند، برخی‌ها از عرضه سکه‌های خود به بازار مردد هستند اما به هر حال این افراد نمی‌توانند سکه را برای مدت زیادی نگه دارند و بلاخره آنها را وارد بازار خواهند کرد.

قیمت جهانی طلا طی یک ماه اخیر افزایش یافته است، نرخ دلار هم تا حدودی افزایش یافته است. سال گذشته قیمت سکه با هر اتفاق یا خبری در کمترین حد حدود 40 هزار تومان تا 50 هزار تومان افزایش می‌یافت، که طی روزهای اخیر هم این اتفاق رخ داده است.

با این وجود به اعتقاد برخی‌ها افق سودآوری از بازار سکه رخت بربسته است و برخی‌ها دلیل آن را تصویب افزایش نرخ سود بانکی می‌دانند، سال گذشته پیش از ابلاغ بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی، قیمت سکه به مرز یک میلیون تومان رسیده بود، اما در اوایل بهمن ماه پارسال بود که پس از تائید بسته توسط رئیس جمهور و ابلاغ افزایش نرخ سود بانکی، قیمت سکه افت کرد و به 700 هزار تومان رسید.

آغاز پیش فروش سکه‌های بانکی پیش از ابلاغ بسته و با افزایش التهابات قیمت‌ها در بازار سکه بود، بعد از تصویب و ابلاغ بسته هم قمت‌ها افت کرد و در نهایت متناسب با افت قیمت، افق سودآوری سکه هم از بازار سلب شد.

کد خبر 175315
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز