یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: صد‌ها هزار نفر از مردم مادرید علیه آزادی یکی از جدایی طلبان باسک از زندان تظاهرات کردند.

دولت اسپانیا پس از آن که خوسه ایگناسیو د خوانا چاوس اعتصاب غذا کرد تصمیم به تبدیل مدت زندان وی به بازداشت خانگی گرفت.

اما این تصمیم دولت سوسالیست اسپانیا  خشم حزب مردم که عمده ترین حزب مخالف محسوب می‌شود، را برانگیخته است.مقامات حزب مردم دولت سوسیالیت خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا را به کوتاهی و تسلیم شدن در برابر ترویست‌ها(جدایی طلبان باسک عضو گروه اتا) متهم کرده‌اند.

روزنامه ال موندو که این تظاهرات را به طور ویژه‌ای پوشش داده است درباره آن و حضور مقامات حزب دولت می‌نویسد:در حالی که مسوولان امور فنی بخش حفاظت شهری آمار مردم حاضر در این تظاهرات را 2.125.000 نفر برآورد کرده‌اند دولت اسپانیا اعلام کرده است که تنها 342.655 نفر در این تظاهرات شرکت کرده اند.

در این تظاهرات که با شعارهای " اسپانیا برای آزادی" و "عقب مشینی در مقابل اتا بس است" برگزار شده بود، ماریانو راخوی دبیرکل حزب مردم در سخنانی از شهروندان اسپانیایی در خواست کرد از کشور اسپانیا در برابر کوتاه آمدن دولت در برابر اتا  دفاع کنند و اسپانیایی را حیا کنند که در برابر تروریست‌ها سر تسلیم فرود نمی‌آَورد.

در جریان این تظاهرات مردم مادرید تصاویری از میگل انخل بلانکو، سیاستمدار اسپانیایی که توسط گروه اتا در سال 1997 ربوده و کشته شد، را در دست داشتند.

خوسه ایگناسیو د خوانا که این تظاهرات علیه آزادی وی برپا شده بود، تا کنون به جرم ارتکاب 25 مورد قتل 20 سال را در زندان سپری کرده است.سال گذشته و در هنگامی که او در آستانه آزادی قرار داشت وی را به جرم نوشتن مقالات تهدید آمیز در روزنامه‌ها به 12 سال زندان دیگر محکوم کردند.از آن زمان به بعد وی در اعتراض به حکم جدید زندان  اعتصاب غذا کرد.

دخوانا ماه گذشته پس از آن که از زندان مادرید به بیمارستانی در ایالت باسک انتقال یافت به اعتصاب غذای خود پایان داد.براساس حکم جدید دادگاه او قرار است دو سال آخر محکومیتش را در بازداشت خانگی سپری کند.

دخوانا از اعضای گروه جدایی طلب باسک (اتا) محسوب می‌شود.اتا از سال 1968 مبارزات خود را برای کسب استقلال از اسپانیا آغاز کرد. گفته می‌شود در جریان اقدامات اتا از سال 1968 تا کنون دست کم 800 نفر در اسپانیا کشته شده‌اند.

کد خبر 17530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز