سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجمین آیین تقدیر از نگارخانه‌های برگزیده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تجلیل از 10 نگارخانه برتر پایتخت برگزار شد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش فارس، پنجمین آیین تقدیر از نگارخانه‌های برگزیده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تجلیل از 10 نگارخانه برتر پایتخت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مسئولان هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه هنر امام علی(ع) برگزار شد، گالری پردیس ملت به عنوان نگارخانه ویژه معرفی و مسئولان 9 نگارخانه دیگر از مجموع 33 نگارخانه فعال این سازمان در سطح پایتخت، تجلیل شدند.

در میان نگارخانه‌های درجه سه، نگارخانه‌های شیخ هادی و کلک خیال به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند.

همچنین در میان نگارخانه‌های درجه دو، فرهنگسرای قرآن، نگارخانه پردیسان و نگارخانه آفتاب به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بین نگارخانه‌های درجه یک، نگارخانه ابن سینا رتبه دوم را کسب کرد و نگارخانه فرهنگسراهای ارسباران، شفق و خاوران به طور مشترک رتبه اول را کسب کردند.

افزایش مخاطبان حوزه هنرهای تجسمی، گسترش فضا برای فعالیت هنرمندان تجسمی و فعال کردن حوزه اقتصادی و افزایش ارائه خدمات در حوزه هنرهای تجسمی برای شهروندان تهرانی از جمله مؤلفه‌های انتخاب نگارخانه برگزیده است.

ناصر پلنگی هنرمند نقاش، در پنجمین آیین تقدیر از نگارخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خلاقیت را مهم‌ترین موضوع در جریان‌های فرهنگی دانست و گفت: اقدام فرهنگی یعنی طرح خلاقیت.

اساسا زمانه ما زمانه خلاقیت است و همان‌طور که زمانی دوران گلادیاتورها بوده و زمانی دیگر ساحت علم، امروز را کسانی به دست گرفته‌اند که خلاقیت دارند و اگر آن‌را نادیده بگیریم، از زمان عقب می‌مانیم.

وی در ادامه شناسایی استعدادهای جوان و حمایت از آنان را از عناصر اساسی رونق در اقتصاد هنر دانست و با اشاره به رشد هنرمندان بزرگ در فضاهای محدود گفت: باید بدانیم چه کیفیتی در این فضاها وجود داشته که استعدادها را شناسایی می‌کرده و بدانیم چگونه از این استعدادها حمایت می‌شده و به چه صورت آن‌ها را هدایت می‌کردند که تقلید و تکرار انجام نشده و پیشرو بوده‌اند.

پلنگی تاکید کرد: کشوری که به هنر با دید ابزاری نگاه کند، جایگاهی در هنر جهان نخواهد داشت و جامعه‌ای که به هنر اهمیت ندهد، جوانانش را از دست خواهد داد.

امروز هنر از مدرنیسم گذشته و به پست‌مدرنیسم و ترانس مدرنیسم رسیده و آن‌چه می‌تواند ما را از مدرنیسمی که در جایگاه تاریخی خاص خود ارزشمند است، بیرون آورد، هنر منطقه‌ای و خاطره و فرهنگ قومی است.

تجهیز 11 نگارخانه پایتخت در دو سال گذشته

در ادامه سید قاسم ناظمی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به اهمیت ارزیابی آن‌چه در نگارخانه‌ها اتفاق می‌افتد اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته موفق به تجهیز و به سازی 11 نگارخانه از جمله نگارخانه‌های سرو، اندیشه، شیخ‌هادی، امید، ملل، مهر و ابن‌سینا شده‌ایم و نگارخانه‌هایی چون بهاران،‌ کوثر، شیخ صدوق، آیه، ابوسعید و هاشم‌آباد نیز تجهیز خواهند شد.

ناظمی گفت: همچنان که در حوزه نمایش با تجمیع جشنواره‌های نمایش، جشنواره تئاتر شهر را در اردیبهشت گذشته برگزار کردیم، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت تجسمی سازمان نیز برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی شهر است.

وی در ادامه با تاکید بر ایجاد فرصت برای جوانان گفت: اگر امروز نهادی چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فرصتی را برای کشف و خلق آثار ارزشمند میان هنرمندان جوان یا آماتور که علاقمندند به حیطه حرفه‌ای وارد شوند، مهیا کند، شاهد حضور نامی‌ها، ممیزها، پلنگی‌ها و احصایی‌ها خواهیم بود و اگر این فضا بسته باشد، فرهنگ و هنر ایرانی را از کشف و شهودهایی در وجود جوانان محروم کرده‌ایم.

 

کد خبر 175281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز