گروه بین‌الملل: سرانجام مصری‌ها پس از پانصد روز از زمان سرنگونی رژیم حسنی‌مبارک و یک هفته بعد از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری رئیس‌جمهور جدید خود را شناختند تا بدین‌ترتیب یک گام دیگر به سوی تحقق خواسته‌های خود برداشته باشند.

عصر دیروز نفس در سینه میلیون‌ها مصری و میلیون‌ها نفر دیگر در جهان عرب حبس شده‌بود تا سرانجام رئیس کمیسیون انتخابات بعد از یک سخنرانی نفسگیر و طولانی نام محمد مرسی نامزد جنبش اخوان المسلمین را به‌عنوان رئیس جمهور جدید مصر اعلام کرد. براساس اعلام رئیس کمیسیون انتخابات مصر محمد مرسی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری توانست 51.73 درصد آرا را در مقابل 48.24 درصد آرای احمد شفیق،آخرین نخست وزیر رژیم مبارک به دست آورد. اعلام این خبر موجی از شادی را به میان صدها هزار نفر از مردم مصر برد که از هفته گذشته در میدان تحریر و در انتظار اعلام نتایج انتخابات تحصن کرده بودند.

فردای روز انتخابات، محمد مرسی در یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که برنده انتخابات است. احمدشفیق نیز خود را برنده انتخابات اعلام کرده بود.به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از علل تعویق اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، گفت‌وگوها و مذاکراتی بوده که میان رهبران گروه اخوان‌المسلمین و شورای نظامی مصر به‌منظور بسترسازی برای اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در جریان بوده‌است.

در این راستا، شماری از مسئولان بلندپایه از هر دو طرف، تأکید کردند پس از تظاهرات ده‌ها هزار نفر از مردم در اعتراض به اقدامات اخیر شورای نظامی قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در میدان تحریر، چندین جلسه میان دو‌طرف طی هفته گذشته برگزار شده‌است. این درحالی است که خیرت‌الشاطر از اعضای کادر رهبری اخوان تأکید کرد که این مذاکرات به‌منظور بررسی کیفیت برون رفت از بحران پس از انحلال پارلمان و در چارچوبی رسمی برگزار شده است.

از سوی دیگر ممدوح شاهین از اعضای شورای نظامی مصر با تأکید بر پایبندی این شورا به روند انتقال دمکراتیک قدرت، خواسته‌های معترضان برای لغو متمم قانون اساسی را رد کرد. شورای نظامی مصر یک روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای تحت عنوان متمم قانون اساسی اختیارات خود را افزایش داد. همزمان دادگاه قانون اساسی پارلمان مصر را منحل کرد.

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در حالی اعلام می‌شود که شنبه شب طرفداران دو نامزد، با برگزاری تجمعاتی ، کاندیداهای خود را به‌عنوان پیروز انتخابات اعلام کردند. هواداران احمد شفیق در منطقه نصر - از مناطق پایتخت - تجمع کرده بودند و در مقابل، هواداران محمد مرسی دیگر نامزد انتخابات هم برای ششمین روز متوالی بنا به فراخوان رهبران خود برای اعمال فشار بر شورای نظامی در میدان تحریر تجمع کرده‌اند.

قرار بود نتایج رسمی و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری مصر روز پنجشنبه گذشته اعلام شود اما فاروق سلطان رئیس کمیسیون عالی برگزاری انتخابات، با اعلام ضرورت بررسی تمامی شکایات، زمان آن را به دیروز یکشنبه موکول کرد. نتایج انتخابات درحالی اعلام می‌شود که یک مقام امنیتی مصری اعلام کرد که وزارت کشور تدابیر امنیتی شدیدی را برای برقراری امنیت در خیابان‌های مصر پس از اعلام نتایج انتخابات اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزاری الشرق‌الاوسط مصر، این تدابیر شامل گسترش حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و محورهای ارتباطی میان استان‌ها با هماهنگی نیروهای مسلح و افزایش شمار خودروهای گشتی و اقداماتی امنیتی برای حفاظت از تأسیسات و مراکز استراتژیک در کشور می‌شود.

اما در حالی‌که کمال الجنزوری نخست‌وزیر مصر، مردم و جریان‌های سیاسی را دست‌کم برای مدتی کوتاه به آشتی فراخواند، محمد البلتاجی از اعضای کادر رهبری اخوان المسلمین، اعلام کرد که پس از شکست سناریوی اعلام پیروزی شفیق، اکنون برخی دستگاه‌ها و طرف‌های فعال در مصر برای اجرای سناریوی برگزاری مجدد انتخابات در شماری از استان‌ها اعمال فشار می‌کنند.

کد خبر 175054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز