همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی و عکس‌های حجت شکیبا، که با نقاشی در فیلم های کمال الملک، دلشدگان و سریال هزار دستان آثار زنده یاد علی حاتمی در حافظه هنری مردم ایران ماندگار شده است، در گالری شکوه افتتاح شد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه با حضور چهره‌هایی نظیر عزت‌الله انتظامی، محمدرضا سعید آبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، سفیر اندونزی در ایران، دکتر ایرج حسابی (فرزند دکتر حسابی)، علی اصغر شهبازی، مجتبی ملک زاده و عنایت‌الله نظری نوری در گالری شکوه آغازبه کار کرد.

عنوان نمایشگاه تازه حجت شکیبا «شدونا» ست و با همکاری انجمن دوستی ایران و فرانسه برپا شده است.

این نقاش صاحب سبک در کنار نقاشی‌های متفاوت خود، برای نخستین بار عکس‌های خود را نیز در این نمایشگاه ارائه کرده است.

«شدونا» به معنای سایه مریم است. حجت شکیبا در مورد موضوع آثار تازه‌اش گفت: عکس‌هایی که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام در یک نیمه شب بهاری از بلندیهای مشرف به شهر ونکور کانادا گرفته‌ام.

انعکاس نورهای ساختمان ها در آب آنقدر زیبا بود که مرا واداشت در آن لحظه متوقف شوم و عکسی بگیرم، چیزی که تعجب من را بر انگیخت زمانی دیگر بود که تصویر را بزرگ شده می‌دیدم، گویی شاهد دیدن یک اثر مدرن هستم که ریشه در آثار هنری کلاسیک دارد.

شکیبا در این عکس‌ها فرمهای سیالی دیده است که به سمت راست در حرکتند، مانند این است که زانو زده‌اند و نیایش می‌کنند، در پیشاپیش همه، نقش استوار بانوی باوقاری به رنگ آبی و دوفرم دیگر در کنار آن به رنگ قرمز قرار دارند.

او در مورد قطعات عکسی که برای اولین بار در کنار نقاشی‌هایش به نمایش گذاشته است می‌گوید: عکس‌هایی که می‌گیرم و سوژه هایی که انتخاب می‌کنم نزدیک به نقاشی‌هایم است.

من از آب عکس گرفتم، انعکاس نورها در آب را می‌دیدم و زمان و مکان را انتخاب می‌کردم.

یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه عزت‌الله انتظامی، آقای بازیگر، بود.

وی در مورد آثار حجت شکیبا گفت: این آثار خبر از ایده و ذهن خلاق هنرمند آن می‌دهد، او برداشت منحصر به فردی از این عکس‌ها داشته است و آنها را به گونه‌ای زیبا به تصویر کشیده است.

از نظر من آثار شکیبا همانند آثار استاد فرشچیان بسیار عظیم است.

دکتر محمد رضا سعید آبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از بازدید کنندگان دیگر این نمایشگاه بود او با اشاره به آثار تحسین برانگیز شکیبا گفت: آثار حجت شکیبا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، او در آثارش موضوعات مختلفی را دنبال می‌کند، در این نمایشگاه شاهد آثار مدرن نقاشی و عکس وی هستیم.

این ویژگی‌ها را در آثار کمتر هنرمندی می‌توان دید که هم آثاری ملهم از مولانا و فردوسی و هم کارهایی مدرن و امروزی تولید کند.

ما همیشه از آثاری که برآمده از هنر، تمدن و فرهنگ ایران است حمایت می‌کنیم. از نظر من آثار تازه حجت شکیبا که الهاماتی از حضرت مریم در آن وجود دارد، قابلیت جهانی شدن دارد.

دکتر ایرج حسابی با نقل قولی از پدرش که معتقد بود شخصیت یک ملت را هنرمندان آن جامعه می‌سازند در مورد آثار حجت شکیبا گفت: من سالیان زیادی است که به آثارحجت شکیبا علاقمندم، با دیدن آثار تازه اش در این نمایشگاه و شنیدن ایده اولیه آنها پی به بینش و درک بالای او بردم.

به نظرم یک دل پاکیزه و عاشق می‌تواند همچین برداشتی از این موضوعات داشته باشد.

حجت شکیبا در نقاشی و عکاسی متبحر است و فقط یک عکاس خوب می‌تواند این عکس‌ها ثبت کند و یک هنرمند تمام و کمال می‌تواند آن ها را به این شکل توصیف کند.

نمایشگاه آثار نقاشی و عکاسی حجت شکیبا، برنامه تیرماه گالری شکوه است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از این آثار در چهار راه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 گالری شکوه دیدن کنند.

کد خبر 174959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز