سرگئی لاوروف با هشدار دادن درباره تعیین هرگونه ضرب الاجل در گفت‌وگوهای 1+5 با ایران، حضور ایران در کنفرانس سوریه را ضروری خواند.

سرگئی لاوروف روز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبری راشا-24 که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، مذاکرات مسکو را در مجموع مفید ارزیابی کرد و گفت: در نشست گروه موسوم به 1+5 و ایران در مسکو هیچ‌گونه توافق در رابطه با ماهیت برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشد اما طبق ارزیابی ما این نشست از نظر درک مسائلی که باید درخصوص آنها هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ حقوقی به توافق رسید، بسیار مفید بود. وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که قبل از آغاز دورچهارم مذاکرات 1+5 و ایران در سطح مدیران سیاسی، دیدار کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: در مذاکرات مسکو در مورد برگزاری نشست در سطح کارشناسان در استانبول در روز سوم ژوئیه توافق حاصل شد. به‌دنبال آن مذاکرات معاونان اشتون و جلیلی برگزار می‌شود و سپس تماس میان اشتون و جلیلی انجام می‌شود و تاریخ و محل نشست گروه 1+5 براساس نتایج آن تعیین خواهد شد.

لاوروف با تأکید بر اینکه گفت‌و‌گو‌ها باید بدون هرگونه ضرب الاجل مصنوعی یا اولتیماتوم ادامه یابد، اظهار کرد: برای حل این مسئله ضروری است از تهدیدهای مستمر و توسل به زور پرهیز شود، سناریوها علیه ایران رها شود و نپذیرفتن گفت‌وگو‌ها یا شکست خواندن آن متوقف شود. درعین حال براساس گزارش خبرگزاری نووستی، وزیر امور خارجه روسیه همچنین روز جمعه به خبرنگاران گفت: مخالفت‌های آمریکا و انگلیس با شرکت ایران در کنفرانس بین‌المللی سوریه کاملا ناموجه است.

کد خبر 174917
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز