شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

دکترحشمت‌الله فلاحت‌پیشه*: نکته‌ای که باید در باره اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی بغداد مدنظر داشت این است که مذاکره ایران و آمریکا درخصوص عراق، به هیچ‌وجه مذاکره‌ای در حوزه روابط دوجانبه نیست؛

در این زمینه ایران باید سعی کند از روابط خود با آمریکا در عراق تنش‌زدایی کند چرا که سیاست خارجی کشورمان بویژه در مواردی که آمریکا حضور دارد دچار تنش‌هایی شده که مجموع آن به تنشی بزرگ مبدل شده است.

البته در اجلاس بغداد،نه سطح شرکت‌کنندگان (که در سطح معاونان وزیر خارجه است) و نه سطح موضوعات مطروحه نمی‌تواند تمام مشکلات موجود را حل کند اما اگر حسن نیتی در طرف مقابل باشد، لااقل بخشی از مشکلات موجود میان دو کشور در عراق حل‌وفصل خواهد شد.

به هر حال هرچند که بسیاری از تنش‌هایی که الان بین ما و آمریکا وجود دارد قابل رفع است اما اختلافات اصولی نیز وجود دارد که موجب شده در سیاست فعلی ما برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه وجود نداشته باشد.

مدتی است مشاهده می‌شود مواضع مختلف ایران با واکنش‌ غیرمنطقی آمریکا مواجه می‌شود لذا باید فضایی به‌وجود آید که آمریکا مواضع ما را تعریف شده دریافت نکند و لااقل بتوانیم مواضع خود را به طور سالم به هم منتقل کنیم.

شاید این اولین گام برای رفع تنش‌های موجود باشد چرا که مشاهده می‌شود برخی کشورها از تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا به بهترین نحو به سود خود بهره می‌برند.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

کد خبر 17487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز