گروه سیاسی: نشست بغداد روز شنبه در شرایطی با حضور نمایندگان کشورهای همسایه عراق و اعضای دائم شورای امنیت برگزار شد که انتقادات اصلی مطرح شده در این اجلاس متوجه عملکرد ایالات متحده آمریکا در عراق بود.

نوری مالکی نخست‌وزیر عراق در سخنرانی افتتاحیه با تاکید بر اینکه آمریکا عراق را به صحنه تسویه‌حساب‌های خود تبدیل کرده، عملکرد این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

وی همچنین تهدیدهای کاخ سفید که دولت وی را به ضعف متهم کرده و طرح امنیت بغداد را آخرین فرصت برای دولت مالکی خطاب کرده ، بی ‌‌اساس دانست.

در چنین شرایطی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه‌ نیز که در رأس هیأت 10 نفره ایران در این نشست شرکت کرد ،ازسیاست های آمریکا در عراق به شدت انتقاد کرد.

عباس عراقچی در جریان سخنرانی خود در این اجلاس یک روزه تصریح کرد: امروز اشغال خارجی موجب ناامنی است و از ناامنی‌ها برای توجیه تداوم اشغال استفاده می‌شود.

وی افزود: به عقیده ما واگذاری ترتیبات امنیتی به دولت عراق موثرترین راه برای خروج از بحران کنونی است و جامعه بین‌المللی به ویژه همسایگان عراق بایستی توجه خود را معطوف به ارتقای توان نیروهای مسلح عراق، آموزش و تجهیز پلیس و تحکیم امنیت مرزهای این کشور نمایند تا دولت عراق بتواند به گونه‌ای موثر اداره تمام امور کشور را خود دردست گیرد.

وی با انتقاد از رویکردهای غیرواقع بینانه ایالات متحده ازجمله واردکردن اتهام علیه همسایگان عراق و همچنین حمله به سرکنسولگری ایران در اربیل و ربودن دیپلمات‌های ایرانی، سیاست‌های دوگانه نیروهای ائتلاف در عراق از جمله در قبال تروریسم را بسیار مایوس کننده دانست و گفت: نیروهای آمریکایی از برخورد جدی با گروه‌های تروریستی که امنیت همسایگان عراق را در معرض تهدید قرار می‌دهند، خودداری می‌کنند و به همین علت ما ضمن ابراز نگرانی از این نحوه برخورد و محکوم کردن آن اعلام می‌کنیم که پناه دادن، سازمان دادن و حمایت از عناصر تروریست علیه کشورهای همسایه عراق یک سیاست خطرناک و یک عنصر عمده ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است.

سیدعباس عراقچی پس از ورود به عراق ازطریق پرواز ایران ایر،پیش ازآغاز اجلاس نیز با هوشیار زیباری، وزیرخارجه‌ عراق در محل اقامتگاه هیات ایرانی به بحث و تبادل نظرپرداخت.
در این دیدارعراقچی ‌اجلاس همسایگان عراق را عرصه آزمایش و امتحانی بزرگ برای آمریکا در جهت‌ تغییر رویکردهای نظامی آن و میزان اهتمام این کشور در واگذاری مسئولیت‌ها به مردم و حکومت عراق خواند.

حاشیه‌های اجلاس

مواضع مقامات آمریکایی و همچنین‌ رسانه های خبری غرب درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه نشست بغداد حجم گسترده‌ای از اخبار مرتبط با این اجلاس را به‌خود اختصاص داده است.

زلمای خلیل‌زاد، سفیرآمریکا در عراق پیش از برگزاری اجلاس بغداد گفت: آمریکا ممکن است برای مذاکرات دوجانبه با ایران تمایل داشته باشد. خلیل‌زاد افزود: اگر به این نتیجه برسیم که ملاقات دوجانبه با ایران نتیجه‌بخش خواهد بودو ما نیز آمادگی این کار را داریم، حاضر به انجام این کار خواهیم بود.

همچنین ایرنا گزارش‌داد خلیل زاد ظهر روز شنبه در حاشیه نشست بغداد به استقبال هیات ایرانی شرکت‌کننده این اجلاس رفت. به گفته یک منبع مطلع، زلمای خلیل زاد در این دیدار حضور آنان را در اجلاس مغتنم شمرد. ژ

اما علی الدباغ، سخنگوی نوری مالکی گفتگوی مستقیم بین آمریکا، ایران و سوریه را رد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر وی گفت :نمایندگان کشورهای شرکت کننده در آغاز نشست با یکدیگر دست دادند اما هیچ نشست جداگانه ای خارج از نشست اصلی در کار نبوده است.

17هیات رسمی از کشورهای مصر، بحرین، عراق، ایران،‌اردن،کویت، عربستان، سوریه، ترکیه، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و همچنین اتحادیه‌ عرب و سازمان ملل در این اجلاس حضور یافتند و ایران و ‌آمریکا با 10 عضو بیشترین شرکت کنندگان را در اجلاس و عراق با 7 عضو و دیگر کشورها با 3 نماینده در این اجلاس شرکت کردند.

به گزارش ایسنا اگرچه دیویدساترفیلد، مشاور وزیر خارجه‌ آمریکا در امور خاورمیانه برای حضور در این اجلاس به بغداد سفر کرده بود، سرپرستی هیات آمریکایی را زلمای‌خلیل‌زاد، سفیر آمریکا درعراق برعهده داشت.

کد خبر 17486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز