مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: داده‌های تازه مدارگرد ماه از وجود یک منبع عظیم یخ در دهانه آتشفشانی واقع در قطب جنوب ماه حکایت دارد

منبع عظیم یخ در قطب جنوب ماه

به گزارش ایسنا، محققان ناسا با استفاده از نور ارتفاع سنج لیزری مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) سطح دهانه آتشفشانی شاکلتون (Shackleton)‌ در قطب جنوب ماه را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که احتمالا حدود 22 درصد از سطح مواد در این دهانه را یخ تشکیل می‌دهد.

گریگوری نویمان از محققان مرکز برنامه فضایی گودارد ناسا تأکید می‌کند: از تابستان دو سال قبل بررسی و اندازه‌گیری دقیق سطح ماه توسط نور ارتفاع سنج لیزری امکان پذیر شد. اگرچه توزیع روشنایی بر سطح مناطق مختلف ماه طبق پیش بینی صورت نگرفت، اما با وجود دمای بسیار پایین در دهانه‌های قطبی موفق به کشف شواهد اعجاب انگیزی در خصوص یخ و سایر ترکیبات شدیم.

علاوه بر کشف شواهد احتمالی وجود منبع عظیم یخ، بررسی‌های دقیق دهانه شاکلتون حاکی از عدم تغییرات چشمگیر در این منطقه از زمان شکل گیری در سه میلیارد سال پیش است.

اکتشافات صورت گرفته در دهانه شاکلتون به کشف اسرار شکل گیری دهانه‌های آتشفشانی ماه و مطالعه سایر مناطق ناشناخته برای یافتن شواهد احتمالی یخ کمک خواهد کرد.

این دهانه آتشفشانی به نام محقق و کاوشگر قطب جنوب، ارنست شاکلتون نامگذاری شده است. عرض این دهانه 19 کیلومتر و عمق آن بیش از سه کیلومتر است و همواره به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی احداث پایگاه بر روی ماه شناخته مطرح بوده است.

کد خبر 174842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز