همشهری آنلاین: بیست ‌‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته، دوم تیرماه، با برپایی مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، بیست ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته، دوم تیرماه، با برپایی مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد به کار خود پایان داد.

بنابر این گزارش، این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، سپس قاسم مقدمی، نفر اول در رشته قرائت کلام‌الله مجید این دوره از مسابقات از جمهوری اسلامی ایران آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد.

در ادامه این مراسم نماآهنگی از فعالیت‌های انجام شده در بیست ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پخش شد، سپس حسین معتمدی، حافظ کل قرآن کریم و نفر برتر ‌بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آیاتی از کلام‌الله مجید را قرائت کرد.

گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن بیان خیر مقدم به حاضران، طی سخنانی گفت: میلاد باسعادت امام حسین(ع) را به همه مسلمان جهان به‌ویژه مردم مسلمان ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، همچنین روز پاسدار را به حافظان انقلاب اسلامی ایران تبریک می‌گویم؛ این عزیزان خدمات زیادی به انقلاب اسلامی کرده‌اند، به گونه‌ای که حضرت امام(ره) فرمودند که «اگر سپاه نبود کشور هم نبود».

وی در ادامه افزود: خداوند متعال را شاکریم که بیست‌ و‌ نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به لطف خداوند و قرآن کریم در تهران برگزار شد، این مسابقات از شب مبعث رسول گرامی اسلام(ص) آغاز و تا امشب، دوم تیرماه ادامه داشته است.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات در دو رشته قرائت و حفظ قرآن کریم حائز رتبه‌های برتر شده‌اند، البته باید این نکته را متذکر شوم که این موفقیت محصول برگزاری 1624 مسابقه قرآن کریم در کشور در مرحله شهرستانی، استانی و کشوری است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: برای این دوره از مسابقات از هفت ماه پیش فراخوان مقاله قرآنی در دو بخش «بیداری اسلامی» در 16 موضوع و «قرآن و تکامل بشری» در 12 موضوع در نظر گرفته شد، همچنین از پنج ماه پیش با ارزیابی سوابق متسابقان توسط داوران و استادان قرآن شرایط متسابقان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه بیانیه هیئت داوران بیست ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم توسط عبدالکریم الساری از داوران این دوره از مسابقات قرائت شد. در این بیانیه با تأکید بر اینکه این دوره از مسابقات، با شکوه و دقت فوق‌‌العاده برگزار شد که در آن نشانه‌های برتری و تلاش بسیار زیاد مسئولان برگزارکننده در ایران عزیز مشهود بود، در تبیین ویژگی‌های این مسابقات بزرگ آمده است:

1 ـ مسئولان این مسابقه در پی اجرای منویات و دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند.

2 ـ این دوره از مسابقات با بیداری اسلامی در سطح بسیاری از کشورهای اسلامی همزمان است و با کمک خداوند، در اثرپذیری از آموزه‌های قرآنی پیروزی مسلمانان و سروری حکومت اسلامی در عموم کشورهای اسلامی محقق می‌شود.

3 ـ این دوره از مسابقات از توجه مسئولان به مباحث علمی حکایت می‌کند و ان‌شاءالله این توجه را در دوره‌های آینده نیز شاهد خواهیم بود.

4 ـ یکی از ویژگی‌های این مسابقه بین‌الملل آیین‌نامه دقیق و تخصصی داوری و ضوابط ویژه‌ای بود که به بالا رفتن سطح مسابقه منجر شد و این امر بی‌نظیری است.

5 ـ تطبیق مسائل جدید برای بالاترین سطح کیفی و تخصصی، ضوابط ویژه برای پذیرش متسابقان در مسابقات، برگزاری 3 مرحله‌ای مسابقات و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای متسابقان از جمله این موارد است.

6 ـ بالا رفتن تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این دوره به میزان 15 درصد سبب شد که مسئولان مسابقات شرط‌های خاصی برای پذیرش متسابقان در آن قرار دهند، از جمله ضرورت دستیابی به رتبه برتر در مسابقات هر کشور.

7 ـ مشارکت داوران خارجی با داوران ایرانی بر روح محبت وعدالت در مسابقات اشاره دارد.

8 ـ بالا رفتن جوایز این دوره از مسابقات به نسبت سال‌های گذشته و سایر مسابقات بین‌المللی.

9 ـ فراموش نمی‌کنیم که یادآوری کنیم در این دوره از مسابقات، نشست تخصصی رسم الخط قرآنی نیز برگزار گردید که تکلیف کتابت و علامت‌گذاری قرآن را به خصوص برای نوجوانان روشن کرد.

در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنان اظهار کرد: از تمامی مسئولان برگزاری این مسابقات تشکر می‌کنم که زمینه‌ای را فراهم کردند تا ایران اسلامی از نوای دلنشین قرآن آکنده شود.

وی ادامه افزود: خود من برنامه رقابت‌ها را از رسانه ملی دنبال می‌کردم و در این دوره قرائت‌های زیبایی توسط قاریان و حافظان قرآن کریم انجام شد و امیدواریم این حرکت که در ایران اسلامی به جریان افتاده است، تداوم پیدا کند و توسعه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تدارک این برنامه‌ها زمینه نفوذ معارف قرآن کریم در قلوب ایجاد می‌شود، در سال‌های اخیر بخش‌های جدیدی به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اضافه شد که از آن جمله می‌توان به بخش مقالات و پژوهش‌های قرآنی اشاره کرد.

گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه نفرات برتر رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم بیست ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم معرفی و به آنان جوایزی اهداء شد، همچنین تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط احمد احمد نعینع، قاری برجسته مصری پایان بخش این دوره از مسابقات بود.

کد خبر 174840
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز