شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی می‌گویند کبد اولیه انسانی و همچنین مراحل مقدماتی کره چشم انسان را در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی ساخته‌اند. به گفته این پژوهشگران این پیشرفت علمی می‌تواند آغازی برای تولید اعضای یدکی بدن انسان در آینده باشد

سلول بنیادی

به گزارش خبرگزاری مهر، در دانشگاه شهر یوکوهاما گروهی از محققان به سرپرستی "تامانوری ناکه به" استاد زیست شناس سلول‌های بنیادی فقط با استفاده از سه نوع سلول، موفق به رشد یک کبد کوچک انسانی در مراحل اولیه شدند. محققان این پروژه می گویند نتایج این مطالعات پس از یک سال تحقیق و انجام صدها آزمایش به دست آمده است. نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر منتشر شده است.

این تیم، نخست سلول‌های پوستی دست ورزی شده انسان موسوم به سلول‌های بنیادی القایی را بر روی ظروف رشد ویژه‌ای در یک حمام شیمیایی خاص قرار دادند. پس از 9 روز این سلول‌ها به سلول‌های هپاتوسیت یا همان سلول‌های کبدی تبدیل شدند. در این مرحله محققان سلول‌های به دست آمده از بند ناف دارای توانایی تبدیل شدن به رگ‌های خونی و همچنین و سلول‌های به دست آمده از مغز استخوان که می‌توانند به استخوان، مفصل یا چربی متمایز شوند را به ظرف اضافه کردند.

دو روز بعد سلول‌هایی که خود به خود سازمان یافته بودند، یک جوانه کبدی سه بعدی با اندازه پنج میلی متر شکل دادند که عملکردهای کبد ابتدایی را دارد.

زمانی که محققان این جوانه کبدی را به بدن موش وارد کردند، مشاهده کردند رگ‌های خونی این عضو کوچک به درستی کار می‌کند و به طور موفقی مانند کبد واقعی انسان، برخی داروها را سوخت و ساز می‌کنند. این در حالی است که کبد موش معمولا قادر به سوخت و ساز چنین موادی نیست.

"تا که به" افزود: نسخه بسیار پیشرفته‌تر این کبد می‌تواند در نهایت برای جایگزینی بلند مدت این عضو در بدن انسان و همچنین به عنوان گرافت کوتاه مدت برای بیمارانی که کبدشان دچار آسیب دیدگی شده است، استفاده شود. در عین حال، گروه دیگری از محققان ژاپنی با استفاده از سلول‌های بنیادی به پیشرفت علمی دیگری دست یافتند.

"یوشی کی ساسای" و همکارانش در مرکز تحقیقات زیستی RIKEN در شهر کوبه، می‌گویند: با سلول‌های بنیادی القایی انسان موسوم به سلول‌های زمینه ساز شبکیه موفق به تولید جزء اصلی چشم انسان یا همان کره چشم شده‌اند.

آنها در این طرح در یک ظرف مخصوص، سلول‌ها را به گونه‌ای قرار دادند که به طور خود به خود برآمده شده و حالت حباب مانندی موسوم به کیسه چشمی به خود گرفتند. این سلول‌ها بر روی خود به گونه‌ای چین می‌خورند که یک کیسه نیم میلی متری شکل دهند. سلول‌های شبکیه بر روی این کیسه که همان کره چشم است قرار می گیرند.

نکته جالب اینجاست که این فرایند بدون هیچگونه دخالت خارجی محققان، به درستی روی می‌دهد.

اوستین اسمیت مدیر مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی در دانشگاه کمبریج می‌گوید در حقیقت دانشمندان کاملا نمی‌دانستند چگونه کره چشم ایجاد می‌شود تا اینکه ساسای و تیمش در مطالعات آزمایشگاهی خود این روند را مشاهده کردند. این پیشرفت امید بخش احیای بینایی در انسان‌هایی است که دید خود را از دست داده‌اند. ماسایو تاکاهاشی چشم پزشک تیم ساسای در حال حاضر، انتقال صفحات شبکیه تولید شده از کره چشم آزمایشگاهی به چشم موش‌های نابینا را آغاز کرده است. آنها امیدوارند بتوانند دید این موش‌ها را احیا کنند. وی قصد دارد همین آزمایش را تا پایان سال جاری بر روی میمون‌ها انجام دهد.

کد خبر 174795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز