جواد امین منصور: طبق تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قرار است کنفرانس توسعه پایدار ملل متحد موسوم به «ریو + 20» در تاریخ 20 تا 22 ژوئن 2012(31 خردادماه تا دوم تیرماه 1391) با شرکت تعداد قابل توجهی از سران کشورها، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، تشکل‌های مردم‌نهاد و جوامع دانشگاهی در شهر ریودوژانیروی برزیل تشکیل شود.

کنفرانس توسعه پایدار

در پایان این کنفرانس یک سند سیاسی صادر شده که در آن تعهدات سیاسی دولت‌ها نسبت به تحقق توسعه پایدار تجدید شده، میزان اجرای تعهدات قبلی و چالش‌های جدید مورد خطاب قرار گیرند. موضوعات مورد بررسی در کنفرانس اقتصاد سبز در چارچوب توسعه پایدار و محو فقر و درنظر گرفتن ساختار جدیدی برای پیشبرد توسعه پایدار خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود با شرکت حدود 60 هزار نفر در این کنفرانس، یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌ها در تاریخ بشر آن هم در عالی‌ترین سطح رقم بخورد.

مناسبت برگزاری کنفرانس یادشده، گذشت 20 سال از تشکیل کنفرانس محیط‌زیست و توسعه ملل متحد موسوم به «اجلاس سران زمین» در سال 1371(1992 میلادی) در شهر ریودوژانیرو است؛ کنفرانسی که طی آن واژه «توسعه پایدار» متولد و فصل جدیدی در تاریخ تمدن بشری گشوده شد. مفهوم توسعه پایدار، پیشبرد و تحقق همزمان توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی است. این درسی است که بشریت از گذشته خود خصوصا دوران پس از انقلاب صنعتی گرفته و به این نتیجه رسیده که فعالیت‌های توسعه لازم هستند اما نباید منجر به از دست رفتن محیط‌زیست و منابع طبیعی شوند. طی اجلاس سران زمین در سال 1371 سه سند جامع «اعلامیه ریو»، «دستور کار 21» و «بیانیه اصول جنگل» مورد تصویب قرار گرفت.

در این مدت و براساس مصوبات ریو، تاکنون 9 گردهمایی مهم بین‌المللی مرتبط با توسعه پایدار برگزار شده‌اند. در این دوره زمانی همچنین شش ابزار حقوقی مهم زیست‌محیطی بین‌المللی مورد تصویب قرار گرفته و برای دولت‌هایی که به‌تدریج به آن پیوستند الزام‌آور شده‌اند. تشکیل کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد و تقویت تشکیلات جهانی محیط‌زیست از دیگر دستاوردهای اجلاس سران زمین بود. اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای در حال توسعه با تأکید بر واژه جدید «اقتصاد سبز» سعی دارند وزن بیشتری به محیط‌زیست در اقتصاد آینده جهان بدهند. این در حالی است که اکثریت کشورهای درحال توسعه همچنان توسعه و رشد اقتصادی را در اولویت ملی خود قرار داده‌اند. برخی کشورهای دیگر نظیر آمریکا نگران اثرات منفی بر اقتصاد عظیم خود هستند و ازاین رو سعی می‌کنند همچنان نقش کمرنگ‌تری به محیط‌زیست بدهند.

 

کد خبر 174568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز