همشهری آنلاین: حزب پروتستان DUP در ایرلند شمالی به قوی‌ترین نیروی سیاسی تبدیل شده است ولی لندن و دوبلین این حزب را برای همکاری با حزب کاتولیک شین فین زیر فشار گذاشته‌اند.

روزنامه اینترنتی نت سایتونگ گزارش داد، در انتخابات منطقه‌ای پارلمان ایرلند شمالی حزب پروتستان حامی انگلیس DUP به پیروزی صریحی دست یافته است.

بر اساس آماری که روز جمعه منتشر شد، این حزب توانست 36 کرسی از 108 کرسی را از آن خود کند. در همین حال حزب شین فین 28 کرسی را نصیب خود کرد. هر دو این احزاب توانسته‌اند نتایج خود را در مقایسه با آخرین انتخابات که در سال 2003 برگزار شد، بهبود بخشند.

بدین ترتیب رییس دولت احتمالا یان پاییزلی 80 ساله، رییس حزب DUP خواهد بود و معاونش نیز مارتین مک گینس، فرمانده سابق ارتش آزادیبخش ایرلند. با این حال برای تشکیل دولت باید موانع قابل توجهی از میان برداشته شوند. ضرب الاجل تشکیل دولت تا 26 مارس خواهد بود.

با وجودی که هر دو این احزاب تندرو هستند، تونی بلر، نخست وزیر انگلیس و برتی آهرن، همتای ایرلندی‌اش از انتخابات استقبال کرده‌اند. آنها از احزاب ایرلند شمالی خواستند تا به یک دهه مناقشه با صبر خاتمه دهند.

آنها اعلام کردند، فرصت بازگشت به خودمختاری رخدادی در مقیاس‌های تاریخی است که نباید از دست برود. پیام رای‌دهندگی روشن بود، آنها می‌خواهند پس از سال‌ها یاس و نومیدی، آینده بهتری را خلق کنند.

ایرلندی‌ها زیر فشار
ایرلند شمالی از سال 2002 دوباره زیرقیمومیت لندن قرار گرفتند. آن زمان دولت به دلیل مناقشه بر سر جنبش زیرزمینی ارتش آزادیبخش ایرلند از هم پاشید. در صورتی که پارلمان تازه انتخاب شده نیز شکست بخورد، لندن و دوبلین قصد دارند آن را منحل کنند. این استان که جزیره مجزایی است، از سال 1921 از سوی لندن اداره شده است.

انگلیس و همچنین ایرلند تاکید کرده‌اند که خلع سلاح ارتش آزادیبخش ایرلند و به رسمیت شناختن پلیس ایرلند شمالی از سوی شین فین راه را برای ایجاد دولت مشترک باز کرده است.

دولت میانه‌رو ایرلند شمالی در سال 2002 فروپاشید، پس از آن تندروها از هر دو جناح در انتخابات 2003 سود بردند. توافق جمعه خوب در سال 1998 که قرار بود بر اساس آن دولت مشترکی تشکیل شود، به واقعیت نپیوست. آنچه رخ داد، جنگی داخلی بود که باعث مرگ بیش از 3000 تن شد.

کد خبر 17446

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز