گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: «مشکل ساختمان قدیمی اداره تئاتر، غیرقابل حل نیست و مدیریت شهری به‌دلیل نوع کاربری بنای اداره تئاتر می‌تواند این مشکل را حل کند.

اداره تئاتر

همانطوری که از ابتدا شهردارهای منطقه12 (نادر کرمی و علیرضا بزرگوار) قول دادند که به حل این موضوع کمک کنند.» احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با اعلام این خبر تصریح کرد: «در شورای شهر چند جلسه با حضور برخی از هنرمندان از جمله سیدعباس عظیمی (مشاور اجرایی معاون هنری وزیر)، شهردارهای منطقه 12 و مریم معترف(مدیر اداره تئاتر) داشتیم. در این جلسات دو مبحث مطرح شد؛ اینکه اداره تئاتر را بازسازی کنیم و دیگر اینکه ساختمان مقام‌سازی‌ شود. شهردارهای پیشین و جدید منطقه 12 برای هر دو کار ابراز همکاری و همیاری کردند.»

البته ارتباط مدیریت شهری و تئاتر تنها درباره مسئله ساختمان اداره تئاتر نیست؛ حمایت برای رفع مشکل تالار سنگلج که شامل بازسازی فضای بیرونی و تجهیز درونی و گسترش تالار سنگلج می شود و نیزساخت مجموعه سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر نشانه توجه مدیریت شهری به تئاتر است. او در ادامه به حل مشکل تئاتر شهر در شورای شهر هم اشاره دارد؛ «در زیرزمین متروی ولیعصر نمادهای تئاتری گذاشته شده، که این کارها براساس تفاهمنامه شورای شهر و خانه تئاتر صورت گرفته است. قرار است فضایی هم که در متروی ولیعصر وجود دارد به خانه تئاتر اختصاص یابد تا با نظر آنها هدایت شود.»

عضو شورای شهر تهران این نوید را می‌دهد که مدیریت شهری به‌زودی این مسائل را حل خواهد کرد؛«چندی پیش با شهردار تهران در مورد مشکلات تئاتر شهر و مترو صحبت‌هایی داشتیم، نتیجه این صحبت‌ها این شد که هواکش متروی ولیعصر که به فضای پیرامون تئاتر شهر آسیب می‌رساند برداشته شود. این کار برای شهرداری هزینه‌هایی هم داشت. همینطور پیرو صحبت‌هایی که با ایرج راد و عزت‌الله انتظامی به‌عنوان نمایند‌گان خانه تئاتر و مدیرعامل وقت مترو داشتیم، قرار شد تا فضاهای ایجاد شده در ایستگاه متروی ولیعصر در اختیار تئاتری‌ها باشد و برخی موارد دیگر که در این مورد هم دکتر قالیباف یادداشت دادند که آن تعهد برقرار است. به‌دلیل همان تعهد بود که آن هواکش‌ها برداشته شد. به‌عبارت دیگر تفاهمنامه بین ما و خانه تئاتر پابرجاست.»

مسجدجامعی از تبادل نظر و گفت‌وگوی هرچه بیشتر بین اصحاب فرهنگ و هنر و مدیریت شهری استقبال کرده و گفت: «شاید از حیث کیفیت و میزان ارتباط بین جامعه هنری و مدیریت شهری دوره کنونی استثنایی هم باشد.» اما اداره تئاتر داستان پیچیده‌ای دارد. سال 47 بود که ادارة تئاتر به ساختمان فعلی منتقل شد و از آن زمان مدیریت‌های مختلفی را تجربه کرد و تصمیمات هر مدیر بلاتکیفی‌هایی را برای هنرمندان به‌دنبال داشت، تا سرانجام این ساختمان در دوران وزارت احمد مسجدجامعی خریداری شد تا هنرمندان تئاتری محلی را برای خود داشته باشند. عضو شورای شهر به تأثیر و نقش اداره تئاتر برای هنرمندان تئاتر اشاره دارد؛ «اداره تئاتر ساختمانی است که بیش از 40 سال است در اختیار اهالی تئاتر است و خاستگاه و خانه دوم اهالی تئاتر محسوب می‌شود.

این ساختمان متعلق به فرد محترمی بود و با اداره‌کل ارشاد تهران و هنرمندان تئاتر بسیار همکاری کرد تا اداره تئاتر خریداری شود. در آن زمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتباری دراختیار اداره تئاتر قرار داد و یکی از سازمان‌های وابسته به ارشاد به اسم «مؤسسه فرهنگ و توسعه هنر ایران» ساختمان اداره تئاتر را خریداری کرد. طبعا باید اسناد دراختیار آن مؤسسه و دفتر حقوقی ارشاد باشد. البته در سند اداره تئاتر به‌عنوان شرط ضمن عقد آمده است که این ملک در اختیار تئاتر و اهالی تئاتر خواهد بود. این اتقاق در زمان مدیریت خانم خواجه نوری، مدیرکل ارشاد اسلامی تهران و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد انجام شده است.»

بازسازی اداره تئاتر از دو سال گذشته شروع شده و تا به امروز اداره تئاتر میان مقاوم‌سازی‌ و بازسازی بلاتکلیف است. به‌تازگی هم خبرهایی از نوسازی این ساختمان قدیمی به گوش می‌رسد. وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه دیگری به این روند دارد؛ «اداره تئاتر برای اهالی تئاتری بسیار خاطره دارد. بشخصه ترجیح می‌دادم که این ساختمان با همین شکل و شمایل حفظ شود. گوشه گوشه این ساختمان یادگارهایی از تاریخ گرانقدر تئاتر ایران است، باچهره‌های نام‌آوری همچون عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، جعفر والی، عباس جوانمرد، جمیله شیخی، محمدعلی کشاورز و داود فتحعلی‌بیگی که برخی از اینها سال‌ها مدیریت این مجموعه را نیز عهده دار بودند.»

اما نکته‌ای که پیش از این مهندس ابوالفضل بیدخام، معاون شهر‌سازی‌ و معماری شهرداری منطقه 12 به همشهری اعلام کرد به نداشتن سند مالکیت اداره تئاتر برمی‌گشت که باعث بلاتکلیفی اداره تئاتر طی این چند سال شده است. اما مسجدجامعی به نقش شهرداری برای حل این مشکل و البته حفظ و رشد تئاتر اشاره دارد؛ «با توجه به اهمیت ساختمان اداره تئاتر ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این محل را حفظ کنیم.»

به گفته عضو شورای شهر تهران به‌زودی با شهردار جدید منطقه12، مدیر اداره تئاتر و چهره‌های هنری جلساتی برای حل مشکل اداره تئاتر تشکیل خواهد شد.

کد خبر 174413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز