همشهری آنلاین: فضاپیماهای ویه‌جر ناسا پس از 33 سال سرگردانی در بیکران آسمان،‌اکنون در چند قدمی ورود به فضای میان ستاره‌ای است

ویه‌جر‌1

ناسا در گزارش جدید خود اعلام کرد که فضاپیمای ویه‌جر 1 ناسا به زودی به اولین سازه دست بشر تبدیل خواهد شد که تا کنون توانسته از حصار نامرئی که محدوده سامانه خورشیدی را از فضای میان‌ستاره‌ای جدا می‌سازد،‌ عبور کند.

داده‌های جدید نشان می‌دهند که ویه‌جر‌1 با موجی عظیم و رو به افزایش از تشعشعات کیهانی مواجه شده است،‌ عاملی کلیدی که حقیقتا نشاندهنده خروج ویه‌جر از محدوده سامانه خورشیدی است.

دانشمندان برای اطمینان بیشتر، از دیگر معیارهای کلیدی برای سنجش خروج این فضاپیما از سامانه خورشیدی استفاده می‌کنند. علاوه بر افزایش میزان ذرات خاصی که در تشعشعات کیهانی وجود دارند،‌ میزان گروهی دیگر از ذرات نیز با خروج ویه‌جر از سامانه خورشیدی کاهش پیدا می‌کند.

ویه‌جر‌1

همزمان با این کاهش تدریجی ذرات، فیزیکدانان انتظار دارند به محض خروج فضاپیما از مرز سامانه خورشیدی،‌ در این کاهش تدریجی تغییری بزرگ به وجود بیاید. در عین حال میدان مغناطیسی دربرگیرنده فضاپیما نیز کاملا تغییر کرده و جهت آن از شرق-غرب،‌ به شمال-جنوب تغییر مسیر خواهد داد. مشکل اینجا است که هیچکس از لحظه دقیق خروج ویه‌جر 1 از مرز سامانه خورشیدی اطمینان ندارد.

"اد استون" فیزیکدان و استاد موسسه تکنولوژی کالیفرنیا می‌گوید: قوانین فیزیکی می‌گویند ویه‌جر روزی به اولین سازه دست بشر تبدیل خواهد شد که وارد فضای بین‌ستاره‌ای می‌شود،‌اما هنوز کسی نمی‌داند این "روزی" دقیقه چه روزی است؟

با این همه ویه‌جر هر زمانی که این ورود تاریخی را انجام دهد، لحظه‌ای جاودان را در تاریخ بشریت به ثبت خواهد رساند. این فضاپیما که با سرعتی برابر 61 هزار و 155 کیلومتر بر ساعت در حرکت است،‌ در فاصله تقریبی و باورنکردنی 17 میلیارد و 600 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد،‌به خاطر همین فاصله،‌دریافت اطلاعات از این فضاپیما 17 ساعت زمان می‌برد.

ویه‌جر1 در سال 1977 سفر خود را در میان ناشناخته‌های کیهانی آغاز کرد،‌سفری که هنوز به پایان نرسیده است. استون می‌گوید: اطلاعاتی که به تازگی از این فضاپیما به دست آمده نشان می‌دهد ویه‌جر در محدوده‌ای کاملا جدید قرار گرفته که در این محدوده شرایط به سرعت تغییر می‌کنند،‌ خیلی هیجان انگیز است،‌ ما در حال نزدیک شدن به مرز سامانه خورشیدی هستیم!

کد خبر 174337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز