گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سرانجام قادر‌آشنا پس از گذشت سه ماه که بر صندلی مرکز هنرهای نمایشی تکیه زده است با اهالی رسانه به گفت‌وگو نشست تا ابتدا از آنان بخواهد که در بیان و کلام خود انصاف و عدالت را رعایت کنند و سپس به آنان بگوید که همه چیز در تئاتر آرام است؛ هرچند سؤالات خبرنگارها حکایت دیگری را مطرح می‌کرد.

نشست هنرهای نمایشی

خصوصا اینکه هنوز از سوی مدیران ارشاد برای حل مشکل اداره تئاتر کاری صورت نگرفته است.مانند روال همه نشست‌های خبری مسئولان، این‌بار نیز مدیر جدید اداره‌کل هنرهای نمایشی به طرح مسائلی همچون وضعیت بودجه‌بندی تئاتر، تشکیل بنیاد ادبیات نمایشی، نظارت بر آثار نمایشی و عملکرد شورای حمایت پرداخت. همچنین در این نشست او اعلام کرد که کل بودجه تئاتر، 18 میلیارد تومان است که برابر با نصف هزینه ساخت یک اتوبان است. او خواستار اضافه شدن این بودجه از طریق مجلس و دولت شد.

قادر آشنا که در نشست خبری خود بارها تأکید کرد از جمله مسئولانی است که اگر مسئولیتی را بگیرد پای آن می‌ایستد اعلام کرد: تمام مسئولیت‌ها متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما تمام ابزار در اختیار ارشاد نیست. با این حال این وزارتخانه باید در مورد همه‌‌چیز پاسخگو باشد.

پیش از این به‌مدت شش ماه و نیم اداره‌کل هنرهای نمایشی با حضور سرپرست اداره می‌شد؛ دورانی که چندان خاطرات خوشی را برای اهالی به جا نگذاشته است. او درباره تمهیدات اداره‌کل هنرهای نمایشی برای بهبود وضعیت تئاتر و اینکه بسیاری از هنرمندان او را مدیر دوره گذار می‌دانند توضیح داد: آنقدر برای خودم شأن و منزلت قائلم که هیچ فکری جز خدمت کردن ندارم و تا زمانی که بتوانم این خدمت را انجام بدهم پس برایم ارزش دارد. نه برای دوران مدیریت آمده‌ام و نه گذار.

بیشترین انتقادات مطرح شده به موارد ممیزی نمایشنامه‌ها از سوی شورای نظارت بود. اگرچه او به این نکته اشاره کرد که نمایشنامه‌های مورد ممیزی به‌طور کامل روی سایت گذاشته می‌شود تا شفاف‌سازی صورت بگیرد. البته ممکن است که وعده مدیرکل هنرهای نمایشی هرگز جامه عمل به خود نگیرد. با این حال او درباره ضمانت اجرایی حرف‌هایش درباره قراردادن نمایشنامه‌های رد یا اصلاح شده روی سایت اینترنتی گفت: ضمانتم حرف خودم است. اساس کار ما مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.شورای حمایت و شورای نظارت دو شورایی هستند که پیش از ورود او به مرکز هنرهای نمایشی کار خود را شروع کرده است، با این حال او از این دو شورا حمایت کرد و وعده داد که شیوه نامه جدیدی برای شورای نظارت و ارزشیابی در حال نگارش است تا نحوه حمایت متون نمایشی مشخص شود. همچنین او اعلام کرد: «شورای حمایت با این هدف تشکیل شده است تا به جای یک مدیرکل یک شورا تصمیم بگیرد که پول تئاتر چگونه هزینه شود، البته شورای حمایت باید ادامه‌ شورای نظارت باشد و فقط برای بودجه تصمیم‌گیری کند و نباید به مسائل محتوایی ورود پیدا کند.»اگر تا به امروز هنرمندان، شورای حمایت را مانع خود می‌دانستند اما مدیر مرکز هنرهای نمایشی این موضوع را مربوط به بودجه اندک اداره هنرهای نمایشی دانست:بودجه ما اندک است. طبیعی است با این بودجه همه راضی نمی‌شوند. زمانی همه هنرمندان راضی می‌شوند که همه بودجه را به آنها بدهیم.

اگر پیش از این اعلام شده بود که مشکل ساخت‌وساز اداره تئاتر مربوط به سنگ اندازی شهرداری است، اما چندی پیش معاون شهرسازی شهرداری منطقه 12 به همشهری اعلام کرد که اداره تئاتر سند مالکیت ندارد. با این حال ابوالفضل بیدخام اعلام کرد که بدون سند مالکیت اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست خود را بدهد این مشکل را ظرف 48 ساعت حل می‌کند؛ درخواستی که تا به امروز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرداری منطقه 12 داده نشده‌است. قادر آشنا درباره این درخواست به روزهای آینده اشاره کرد و گفت: مشاور معاونت هنری این مسئله را پیگیری می‌کند. از سوی معاونت امور اداری- مالی وزارتخانه با شهرداری مکاتبه شده است. سند اداره تئاتر متعلق به مؤسسه توسعه هنرهای معاصر بود و در حال حاضر نامه درخواست بازسازی این مکان در حال نگارش است که امروز یا فردا مشخص می‌شود که نظر وزارت ارشاد درباره ساختمان‌هایی مانند اداره تئاتر و یا تئاتر نصر چیست.

کد خبر 174269

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز