گروه محیط‌زیست - اسدالله افلاکی: سرانجام پس از سال‌ها کشمکش بر سر احداث جاده در جنگل ابر، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روزگذشته با وجود مخالفت کارشناسان وصاحب‌نظران محیط‌زیست و منابع طبیعی به صراحت اعلام کرد که «هیچ مشکلی برای احداث جاده ابر وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست بر اجرای آن نظارت کامل دارد.»

این خبر که روز گذشته روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قرار گرفت تمامی طرفداران محیط‌زیست را بهت زده کرد. محمد جواد محمدی‌زاده در توجیه این خبر اعلام کرد: احداث جاده جنگل ابر مصوب دولت است و نقشه احداث آن به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی آن آغاز و قسمتی از کنارگذر جاده ساخته شده است اما این توقع وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی سرعت اجرای پروژه را بیشتر کند تا امکان ارتباط دوبخش به وسیله یک جاده روستایی و درجه یک فراهم شود. جنگل ابر نام جاده‌ای است که قرار است در حدفاصل شاهرود تا علی آباد استان گلستان احداث شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: قبل از این وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی را درخصوص احداث جاده جنگل ابر ارائه کرده بود که مورد توافق سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و جنگل‌ها نبود اما دولت با تصویب مصوبه‌ای به استاندار گلستان نمایندگی داد تا با کمک سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط نقایص و مشکلات را برطرف کند که منجر به تهیه نقشه‌ای شد که مورد توافق همه بود. در این نقشه جدید تمام ملاحظات سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و جنگل‌ها لحاظ شد و با ابلاغ آن به وزارت راه و شهرسازی عملیات اجرایی آن آغاز شد.

در حالی محمدی‌زاده بر ساخت جاده در جنگل ابر صحه می‌گذارد که پیش از این چندبار به قاطعیت از جنگل ابر حمایت کرده و گفته بود که این سازمان اجازه تخریب این اکوسیستم جنگلی را نمی‌دهد. معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم چندی پیش تأکید کرده بود که سازمان محیط‌زیست با ساخت جاده در جنگل ابر مخالف است. نکته قابل تأمل ماجرا آنجاست که طی چند سال گذشته و پس از اوج‌گیری مخالفت با ساخت این جاده، مقرر شد جنگل ابر در شمار مناطق حفاظت شده اعلام شود، این طرح با پیگیری سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست در دستور کار قرار گرفت و در حالی‌که انتظار می‌رفت با اجرای این طرح یکی از بی‌نظیرترین رویشگاه‌های جنگلی جهان مصون بماند اما رئیس سازمان محیط‌زیست با ساخت جاده در این منطقه جنگلی موافقت کرد.

اداره راه دست به کارشد

با آنکه روز گذشته خبر موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ساخت جاده درجنگل ابر، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد اما بررسی‌های همشهری حاکی از آن است که از هفته پیش، اداره راه و شهرسازی عملیات ساخت‌وساز جاده ابر را از سمت استان گلستان در محدوده شیرین آباد آغاز کرده است.

یکی از فعالان محیط‌زیست که جمعه گذشته از محدوده ساخت جاده در منطقه بازدید کرده است دراین باره گفت: اداره راه عملیات اجرایی ساخت جاده را از سمت استان گلستان و منطقه شیرین آباد آغاز کرده و جاده‌ای را به عرض 16متر در محل کمربندی در دست ساخت دارد.

سعید آقایان با اشاره به اینکه اداره راه با پنج الی شش ماشین سنگین راهسازی مشغول فعالیت در منطقه شیرین‌آباد است افزود: هنوز این عملیات به رویشگاه جنگلی نرسیده و فعلا این عملیات در اراضی کشاورزی در دست اجراست.

دست از سر جنگل ابر بردارید

مهندس فریبرز غیبی، مدیرکل پیشین دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع در این باره به همشهری گفت: جاده‌ای که با مشخصات و شاخص‌های وزارت راه احداث می‌شود با علم جنگل و آنچه مورد نظر مدیریت جنگل است در تناقض کامل است. جاده‌ای که مورد تأیید علم جنگل است جاده‌ای است که برای مدیریت، پرورش، اصلاح و بهره‌برداری از جنگل مورد استفاده قرار می‌گیرد و قطعا در راستای پایداری و صیانت از جنگل است نه تخریب آن و با جاده‌ای که با شاخص‌های وزارت راه برای حمل‌ونقل و تردد احداث می‌شود کاملا متفاوت است و با آن هیچ سنخیتی ندارد.

این کارشناس جنگل تصریح کرد: همانطوری که کارشناسان و متخصصان علوم جنگل و منابع طبیعی بارها اعلام کرده‌اند ساخت این جاده هیچ ضرورتی ندارد و با معیارهای پایداری جنگل و به‌طور کلی با توسعه پایدار در تضاد کامل است. بدیهی است هر گونه اقدامی برای ساخت و توسعه جاده در رویشگاه جنگلی ابر به حیات وحش و اکوسیستم منطقه صدمات و خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند و باعث نابودی این رویشگاه جنگلی می‌شود. از این رو، انتظار آن است که دست از سر جنگل ابر بردارند.

غیبی افزود: در حالی ساخت جاده در جنگل ابر در دستور کار قرار گرفته است که کارشناسان داخلی و مجامع بین‌المللی نظیر فائو بارها تأکید کرده‌اند تغییر اقلیم و گرم‌شدن زمین، اکوسیستم‌های جنگلی را بیش از گذشته مستعد تخریب کرده‌اند، به‌طوری که کوچک‌ترین استرسی حیات وحش و گونه‌های جانوری موجود در این زیست‌بوم‌ها را با خطر نابودی مواجه می‌سازد.

وی که پیش از این مدیریت جنگل ابر در حیطه وظایفش قرار داشته است، تأکید کرد: به‌عنوان یک کارشناس جنگل، اعلام می‌کنم حفاظت و صیانت از ذخیره‌گاه منحصربه‌فرد جنگل ابر یک اولویت و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که همه دلسوزان و کارشناسان منابع طبیعی و محیط‌زیست متفق‌القول روی آن اتفاق نظر دارند، زیرا این رویشگاه جنگلی در شمار ذخیرگاه‌های بی‌نظیر دنیاست و به همین دلیل این رویشگاه تنها به ما تعلق ندارد بلکه متعلق به همه جهانیان و متعلق به نسل فرداست؛ با این رویکرد هر گونه اقدامی که باعث تخریب این جنگل شود حتی در مجامع بین‌المللی هم بازخورد منفی خواهد داشت.

کد خبر 174258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز