گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های آمریکا پیش از این بارها تلاش کرده‌اند دخالت نظامی خود در سوریه را رد کنند اما گزارش‌ها اکنون از نهایی شدن طرح‌های عملیاتی پنتاگون و همچنین مذاکرات محرمانه مقام‌های این کشور برای تحویل تسلیحات سنگین به مخالفان مسلح سوری خبر می‌دهد.

 روزنامه دیلی تلگراف انگلیس در گزارشی اعلام کرده است که مقام‌های ارشد ارتش آزاد سوریه به‌تازگی در محل وزارت امور خارجه آمریکا با رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه و فردریک هاف، هماهنگ‌کننده ارشد امورخاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند که محور اصلی آن تحویل تسلیحات سنگین از جمله موشک‌های زمین‌به هوا به آنها بوده است.

گفته می‌شود نمایندگان مخالفان مسلح سوریه در این نشست، فهرستی از تسلیحات مورد نیاز خود را در اختیار مقامات واشنگتن قرار داده‌اند که شامل موشک‌های ضد‌تانک، اسلحه‌های خودکار سنگین و موشک‌های زمین به هوا بوده است. علاوه بر این مقام‌های ارتش آزاد سوریه با مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی آمریکا دیدار کردند و طی آن موقعیت جغرافیایی مراکز استقرار خود و همچنین اهدافی که نیروهای دولتی سوریه در آن استقرار دارند را روی تبلت‌های خود نمایش دادند.

علاوه بر این، منابع نظامی آمریکا تأیید کرده‌اند که وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) طرح اقدام نظامی نیروهای آمریکا علیه سوریه را نهایی کرده است که در آن نوع عملیات‌های احتمالی، تجهیزات و نیروهای نظامی مورد نیاز مشخص شده است. این منابع در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تأکید کرده‌اند که این طرح برای ارائه به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای استفاده از گزینه نظامی با تمرکز بر اردن به‌عنوان مرکز فرماندهی عملیات آماده شده اما هنوز برای اجرایی‌شدن و اعزام نیرو نیاز به تکمیل جزئیات لازم دارد.

مذاکرات در حاشیه اجلاس۲۰

خبرها درباره دخالت نظامی آمریکا در سوریه در حالی انتشار یافته است که آمریکا و انگلیس قصد دارند در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ بار دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای تغییر موضع این کشور تحت فشار قرار دهند. کاخ سفید اعلام کرده است که پوتین و اوباما روز دوشنبه در حاشیه‌ اجلاس گروه ۲۰ در مکزیک با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

رئیس ناظران بین‌المللی در سوریه به تازگی با تأکید بر پیشرفت چشمگیر مأموریت ناظران، هر دو طرف درگیر در سوریه را در ادامه خشونت‌ها مقصر دانسته است. ژنرال رابرت مود، رئیس‌ ناظران بین‌المللی در نشستی خبری با تأکید بر تحولات مثبت مانند آزادی زندانیان و ورود خبرنگاران بیشتر به این کشور اعلام کرده که مخالفان مسلح و نظام سوریه، هر دو در ادامه خشونت‌ها در کشور مقصر هستند.

کد خبر 174247
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز