همشهری‌آنلاین: گذراندن تعطیلات در تفریح‌گاه‌ها و نواحی استوایی و در عین حال حفاظت از طبیعت دو فاکتوری هستند که معمولا انجام آنها در کنار هم کار دشوار یا حتی غیرممکنی است.

محیط زیست

به گزارش ایسنا، با وجود این تناقض، در واقع هتل‌ها و تفریحگاه‌ها ایده‌های فراوان سازگار با محیط زیست دارند که هم می‌توانند در اختیار گردشگران قرار بگیرند و هم چنین موضوع حفاظت از محیط زیست را ارتقا دهند.

سایت رسمی IUCN‌ در گزارشی در این‌باره آورده است، سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) طرحی متشکل از 5 دستورالعمل کلیدی برای حفاظت از تنوع زیستی در برنامه کاری هتل‌ها و تفریحگاه‌ها تهیه کرده است.

در بیانیه این سازمان آمده است: برنامه توسعه هتل‌ها و تفریحگاه‌ها می‌تواند شامل توسعه مثبت جوامع محلی، رعایت حقوق زمین‌ها و حقوق استفاده از زمین‌ها توسط سهامداران محلی باشد و آنها را در تصمیم گیری‌های حیاتی در این زمینه دخالت دهد.

در این بیانیه تاکید شده است که دولت‌ها، تولید کنندگان خصوصی،‌مخترعان، مهندسان و پیمانکاران، سازمانهای جامعه مدنی، جوامع و موسسات آکادمیک همگی می‌توانند در جستجوی روشهای مفید برای توسعه هتل‌ها و تفریح گاه‌ها در جهتی که تهدیدی برای تنوع زیستی نباشند و در عوض آن را ارتقا دهند، نقش ایفا کنند. این سازمان تاکید کرد: برخی نکات کلیدی در برنامه‌های فوق عبارتند از:

- تمرکز روی نواحی از زیستگاه‌های طبیعی حیاتی در برنامه‌های استفاده از زمین‌ها و حفاظت و کنترل نواحی که تنوع زیستی در آنها آسیب پذیرتر است.

- هتل‌ها و تفریحگاه‌ها باید با زیستگاه‌های طبیعی محیط اطرافشان سازگار باشند، در جهت ارتقای آن بکوشند و از طبیعت بعنوان منبعی برای الهام گرفتن در طراحی‌ها و عملکردهای خود، بهره بگیرند.

- سازندگان و طراحان هتل‌ها و تفریح گاه‌ها حتما باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا از هرگونه تاثیرات منفی فعالیت‌ها، طراحی‌ها و ساخت و سازهای خود بر روی تنوع زیستی محلی پرهیز کنند.

کد خبر 174107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز