همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه عیار و وزن سکه‌های پیش فروشی تفاوتی با سایر سکه‌ها ندارد، گفت: بانک مرکزی به دنبال ثبات مالی است.

مهر نوشت: محمود بهمنی با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی نظام بانکی کشور گفت: در حال حاضر رقم مطالبات معوق بانکی 538 هزار میلیارد ریال است که با توجه به این رقم نمی‌توان انتظار سودآوری از نظام بانکی کشور داشت.

رئیس کل بانک مرکزی مطالبات معوق نظام بانکی را به منزله بلوکه شدن همان میزان پول دانست و تصریح کرد: این در حالی است که بانک‌ها ملزم به قراردادن سپرده‌های قانونی نزد بانک مرکزی تا 17 درصد هستند.

وی با بیان اینکه میزان تقاضای منابع نسبت به وضعیت عرضه بسیار بالا است، نسبت آن را چهار به یک دانست و اظهارداشت: چگونه منابع نظام بانکی می‌تواند پاسخ این همه نیاز مازاد را بدهد و این امر قطعا چالش‌هایی را برای نظام بانکی کشور ایجاد می‌کند.

بهمنی به بحث نیازهای نامحدود در مقابل منابع محدود اشاره و عنوان کرد: با این وجود همواره به دنبال راهکارهایی برای رفع نیازها هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال 89 را معادل 5.7 درصد با احتساب درآمدهای نفتی و 6.1 درصد بدون احتساب درآمدهای نفتی اعلام و بیان کرد: البته باید به این موضوع که قیمت نفت و وضعیت صادرات کاملا در اختیار ما نیست توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه این میزان رشد در شرایط تحریم حاصل شده است، گفت: وضعیت رشد اقتصادی در کشورمان در حالی است که میزان متوسط رشد اقتصادی در جهان 4.1 درصد بوده است.

بهمنی اظهار امیدواری کرد که در سال 2012 که رشد اقتصادی متوسط در جهان 3.5 درصد پیش بینی شده است، کشورمان از این میزان رشد هم فراتر رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازارهایی مانند سکه و ارز اشاره و عنوان کرد: عیار و وزن سکه‌هایی که بانک مرکزی در طرح پیش فروش سکه به بازار عرضه می‌‌کند، هیچگونه تفاوتی با سایر سکه‌ها ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی تحریم بانک مرکزی، نظام بانکی و یا تعطیلی شعب بانکی در خارج از کشور را سیاسی دانست و تصریح کرد: هر تصمیمی بر روی بازارهایی مانند ارز تاثیرگذار است و باعث افزایش یا کاهش قیمت در این بازارها می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه ما از نظر روانی بسیار حساس است، افزود: با این وجود بانک مرکزی به دنبال ثبات مالی است.

کد خبر 174088
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز