جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دستگاه‌بزرگ تصویربرداری با اسکن کردن که برای بیماریابی سرطان به کار می‌روند، به علت تکنولوژی پیچیده‌شان مشکلات بسیاری را ایحاد می‌کند. این دستگاه‌ها پیچیده هستند، به صورت تهاجمی عمل می‌کنند و بسیار گران قیمت هستند.

breath

به گزارش لایو ساینس یک آزمایش ابداعی جدید ممکن است این وضعیت را تغییر دهد، این آزمایش که در آن تجزیه و تحلیل هوای بازدم بیمار برای مولکول‌های شاخص سرطان سادگی، راحتی استفاده و قیمت پایین را به این حوزه پزشکی می‌آورد.

این آنالیزکننده تنفسی کشف کننده سرطان که برای اولین بار در دوم ژوئن در اجلاس سالانه جامعه سرطان‌شناسی بالینی آمریکا در شیکاگو معرفی شد، و هنوز آزمایش بالینی نشده است، می‌‌تواند به عنوان یک شیوه پیش غربالگری برای هر دو سرطان ریه و پستان به کار رود.

دستگاه آنالیزکننده تنفسی سرطان بوسیله دانشمندان در انستیتو تکنولوژی جرجیا ایجاد شده است، ممکن است هزینه‌های غربالگری سرطان در آمریکا را به شدت کاهش دهد و در عین حال امکان گسترش بیماریابی سرطان را در کشورهایی فراهم آورد که زیربناهای کافی ندارند یا محدودیت‌های فرهنگی مانع از انجام ماموگرافی است.

در آنالیزکننده تنفسی سرطان ابتدا هوای بازدم بیمار به یک محفظه با طراحی مخصوص فرستاده می‌شود. این هوای تنفسی درون محفظه را با ذخیره یخچالی مناسب می‌توان تا یک ماه و نیم تازه نگهداشت. این محفظه حاوی هوای تنفسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آنجا یک حسگر شیمیایی ترکیبات آلی درون این هوای خارج شده از بدن را شناسایی می‌کند.

البته پژوهشگران می‌گویند این آزمایش همان دقت آزمایش‌های گران‌قیمت‌تر را ندارد، و نیاز به انجام این آزمایش‌ها را به طور کامل رفع نمی‌کند.

کد خبر 174082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز