سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست ادعا کرد که60درصد آلایندگی خودروهای تولید داخل کاهش یافته است.

آلودگی هوا - خودرو

علی محمد شاعری، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت تولید خودرو براساس استاندارد یورو چهار و پنج، اظهار کرد: با توجه به وظایف و تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط‌زیست در جهت نظارت بر روند اجرا و رعایت استانداردها و ضوابط زیست‌محیطی و عرضه خودرو منطبق بر آخرین قواعد و ضوابط تعیین شده از سوی این سازمان، قطعا اجرای این سطح از استاندارد منجر به کاهش سطح انتشار آلاینده‌های خروجی از خودروها تا حدود 60درصد خواهد شد.

وی در همین راستا توضیح داد که تمامی خودروهای وارداتی از ابتدای سال‌جاری براساس استاندارد یورو پنج شماره‌گذاری می‌شوند و افزود: 100درصد محصولات شرکت ایران خودرو (خانواده پژو و سمند) موفق به اخذ تأیید نمونه‌های اولیه شده‌اند.

همچنین تولید خودروهای پژو405، پژو206، سمند سورن و سمند سریر با استاندارد یورو چهار از اردیبهشت ماه آغاز شده است. قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه همچنین از ابتدای اردیبهشت ماه امسال عرضه تندر90 با استاندارد یورو چهار آغاز شده است، گفت: محصولات کیزاشی و ویتارا براساس استاندارد یورو چهار از ابتدای سال‌جاری عرضه شده و تولید خودروی ملی رانا با استاندارد یورو چهار آغاز شده است.وی در توضیح شرایط شرکت سایپا نیز گفت: 100درصد محصولات این شرکت موفق به اخذ تأیید نمونه‌های اولیه شده‌اند و تا پایان شهریور ماه 100 درصد تولید براساس استاندارد یورو چهار خواهد بود.

شاعری گفت: 100درصد محصولات شرکت پارس خودرو موفق به اجرای بخش اصلی استاندارد یورو چهار و تأیید نمونه‌های اولیه شده است. شاعری اظهار کرد: خودروهای مزدا سه‌ و مزدا دو از گروه بهمن نیز از ابتدای سال‌جاری براساس استاندارد یورو چهار تولید و عرضه می‌شوند و خودروی وانت مزدا و وانت کاپرا تأیید نمونه‌های اولیه منطبق با استاندارد یورو چهار را اخذ کرده‌اند و شروع تولید انبوه از مردادماه خواهد بود.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: یکی از شرکت‌های خودروساز موفق به اخذ تأیید نمونه‌های اولیه براساس استاندارد یورو چهار شده‌است و مقدمات لازم به‌منظور اخذ تأیید نوع برای سایر تولیدات انجام شده و تولید انبوه تمامی مدل‌ها تا اول دی1391 آغاز خواهد شد. وی گفت: تولید دو مدل خودروی جدید C30 براساس استاندارد یورو چهار از شرکت خودروسازان ایران نیز انجام می‌شود. قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه شرکت کرمان موتور تولید خودروی لیفان620 را براساس استاندارد یورو چهار آغاز کرده است، اظهار کرد: برای خودروی توژوی هم تولید آزمایشی آن براساس استاندارد یورو چهار شروع شده و این خودرو از تاریخ یکم‌دی‌ماه 91 تولید انبوه( با استاندارد یورو چهار) می‌شود.

وی گفت: کلیه خودروهای دیزلی شرکت زامیاد نیز از تاریخ 30آذر91 با موتور یورو چهار تولید و عرضه خواهند شد. همچنین درخصوص خودروهای بنزینی تمامی محصولات تولید آنها (وانت زامیاد) موفق به اجرای بخش اول استاندارد یورو چهار و تأیید نمونه‌های اولیه شده‌اند و حداکثر تا تاریخ 30آذر91، 100درصد تولیدات با استاندارد یورو چهار عرضه خواهد شد.

براساس اظهارات شاعری، درگروه خودروسازی مرتب نیز تولید محصولات قدیمی با استانداردهای قبلی متوقف شده و تمامی محصولات جدید منطبق با استاندارد یورو چهار حداکثر تا تاریخ 30 آذر 91 تولید و عرضه خواهند شد. وی در عین حال در مورد خودروهای وارداتی نیز تأکید کرد: تمامی خودروهای وارداتی سبک منطبق با استاندارد آلایندگی یورو پنج و خودروهای سنگین صرفا براساس استاندارد یورو چهار مجاز به ورود هستند.

کد خبر 173789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز