دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران نسبت به بروز بیماری‌های چشمی که بر اثر ازدواج‌های خویشاوندی به‌وجود می‌آید، هشدار داد و گفت: ازدواج‌های خویشاوندی یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید‌کننده بیماری‌های چشمی است.

دکتر پرویز زرین‌بخش با اعلام این مطلب افزود: از حدود سه‌‌هزار بیماری‌ای‌ که بر اثر ازدواج خویشاوندی گریبانگیر فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها می‌شود، 25درصد آن در چشم بروز می‌یابد.وی با اشاره به اینکه چشم چهارمین عضو بدن است که از بیماری‌های ارثی تأثیر می‌پذیرد، خاطرنشان ساخت: تاکنون حداقل 400بیماری ارثی در شبکه چشم شناخته شده است. وی ادامه داد: از شایع‌ترین بیماری چشم که بر اثر ازدواج خویشاوندی ایجاد می‌شود، آرپی یا رتینیت پیگمانتر است که در این بیماری سلول‌های مشیمیه (طبقه تغذیه‌کننده زیر شبکیه) تخریب می‌شوند.

به گفته دکتر زرین‌بخش آب مروارید مادرزادی، قوزقرنیه ارثی، کوچک بودن بیش از حد چشم به همراه نابینایی، نداشتن یک یا دو چشم در بدو تولد، سرطان رتینوپلاستوم، تخریب مادرزادی قرنیه، عدسی، شبکیه، نقطه زرد(ماکولا) و عصب چشم ازجمله موارد شایع بیماری‌های ارثی و مادرزادی چشم به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اغلب این بیماری‌ها یا غیرقابل درمان هستند یا درمان آنها پرهزینه بوده و در نهایت نمی‌توان درمان کاملی را برای بیمار انجام داد. رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت: بسیاری از مراجعان ما را بیمارانی تشکیل می‌دهند که حاصل ازدواج‌های خویشاوندی هستند و وقتی دلیل نابینایی یا دیگر مشکلات چشمی آنان ازدواج خویشاوندی والدینشان عنوان می‌شود، اظهار می‌دارند که هیچ‌کدام از پدر و مادر زن و مرد دارای مشکلات چشمی نبوده‌اند.

وی یادآور شد: با غربالگری در سنین نوجوانی و تهیه نقشه قرنیه در بیماری قوز قرنیه می‌توان با روش Cross-Link از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. وی گفت: به کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به قوزقرنیه دارند، توصیه می‌شود برای بررسی وضعیت خود به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنند تا درصورتی که بیماری قوزقرنیه آنان در مراحل اولیه است، برای جلوگیری از پیشرفت آن اقدام شود.

کد خبر 173745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز