گرگان: کیفی‌ترین گندم کشور در استان گلستان تولید می‌شود، این درحالی است که به‌دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی، این محصول خوراک دام می‌شود.

برداشت گندم - کشاورزی

به گزارش مهر، شورای اقتصاد ابتدا قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را 395تومان اعلام کرده بود که با پیگیری نمایندگان استان‌ها از جمله گلستان این نرخ به کیلویی 420تومان افزایش یافت، اما اعلام نرخ جدید قیمت خرید تضمینی گندم نیز مانع از آن نمی‌شود که باکیفیت‌ترین محصول تولیدی گندم کشور خوراک دام نشود.

در حال حاضر به‌دلیل قیمت خرید گندم خوراک دام نیز 415تومان است که با احتساب هزینه حمل‌ونقل به بیش از 470تومان می‌رسد و این وضعیت سبب می‌شود تا برخی افراد از گندم خوراک انسانی، برای خوراک دام استفاده کنند. پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در حالی است که بسیاری از استان‌ها خواهان گندم گلستان بوده و درصدد هستند تا با خرید محصول این استان آن را با گندم تولیدی خود ترکیب کرده و بر کیفیت محصول‌شان بیفزایند.

بیش از 390هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت گندم بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از یک‌میلیون تن گندم در استان خریداری شود. محمدتقی احسن، فعال حوزه کشاورزی و عضو خانه کشاورز با انتقاد از پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم استان گفت: افزایش حدود 25تومانی قیمت گندم به ازای هر کیلوگرم نیز کشاورزان و فعالان این حوزه را راضی نکرده است.

وی اظهار داشت: قیمت تمام‌شده گندم خوراک انسانی نسبت به گندم دامی با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل و... کمتر درمی‌آید و به‌صرفه است تا از آن برای خوراک دام استفاده شود. وی گفت: به‌عنوان نمونه اگر بخواهیم گندم خوراک دامی را از بندرآباد به استان منتقل کنیم با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل بیش از 470تومان به ازای هر کیلو تمام می‌‌شود، از این‌رو به صرفه است که از گندم تولیدی استان که کیفیت بالاتری دارد برای مصرف دامی نیز استفاده شود.

احسن افزود: اگر نگاهی به مراکز خرید گندم در استان داشته باشیم، در می‌یابیم که در مجموع استقبال کشاورزان برای عرضه و فروش گندم به مراکز خرید نسبت به گذشته کمتر شده است. عباس ارشدی، مدیرکل امور مجامع شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در این خصوص گفت: تولید استان گلستان از نظر کمیت نیز با تولید نزدیک به یک میلیون تن گندم در سال ، با دو تاسه منطقه از مناطق 14گانه شرکت بازرگانی دولتی ایران که سالانه کمتر از 200هزار تن گندم تولید می‌کنند، برابری می‌کند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در بیش از 57 مرکز، گفت: در سال زراعی جاری گندم مازاد بر نیاز کشاورزان گلستانی براساس جدول پاکی و درصد افت مفید و غیرمفید به قیمت تضمینی 420تومان خریداری می‌شود.

سیاوش حسین‌پور اظهار داشت: در سال زراعی جاری، افت مفید چهاردرصد و غیرمفید دودرصد تعیین شده است. وی با اشاره به اینکه مراکز خرید گندم به‌طور متوسط روزانه 12ساعت، فعال و آماده دریافت‌ گندم مازاد برمصرف کشاورزان هستند، افزود: این مراکز متناسب با سطح زیرکشت و میزان برداشت در استان پراکنده و مجهز به سیستم‌های تخلیه گندم مناسب‌تری هستند که سرعت تخلیه و بارگیری در این مراکز را افزایش می‌دهد و درصورت نیاز، تعداد آنها نیز قابل افزایش است. حسین‌پور ادامه داد: در هر مرکز خرید گندم، ضمن حضور فعال و پررنگ عاملین ذیحساب و نماینده بانک سپه با استقرار 45ناظر، امور مربوط به کشاورزان در زمان تحویل محصول بررسی می‌شود.

وی حضور کارخانجات، سیلوهای فلزی و مراکز خرید بخش خصوصی را یکی از ویژگی‌های فصل خرید امسال بیان کرد و گفت: برای تسهیل شرایط خرید گندمکاران زحمتکش گلستانی دوره‌های آموزشی متعددی برای کارشناسان و مسئولان این مراکز برگزار شده تا خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری با کیفیت و روند بهتری انجام شود. فصل خرید گندم کشاورزان گلستانی از اواسط خردادماه هر سال آغاز می‌شود و با توجه به روند برداشت گندم با به‌کارگیری مراکز خرید متعدد تا تحویل آخرین محموله گندم از کشاورزان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 173655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز