گروه ادب و هنر: سرانجام پس از هفته‌ها انتقاد از جابه‌جایی بخش داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دوپاره‌سازی نمایشگاهی که 19 سال به صورت متمرکز برگزار شده بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتقادهای مطرح شده، پاسخ گفت.

جالب آن که توضیحات محمدحسین صفارهرندی زمانی توسط خبرگزاری‌ها مخابره شد که کمتر از دو ساعت پیش از آن، خبر دیگری، مساله برگزاری نمایشگاه کتاب امسال را بغرنج‌تر کرده بود: 35 نماینده مجلس شورای اسلامی بابت جابه‌جایی نمایشگاه کتاب و تفکیک بخش داخلی و خارجی آن به صفار هرندی تذکر دادند.

خبرگزاری ایسنا این 35 نفر را به این شرح ا علام کرده است: شجاع‌پوریان، قنبری، فروزش، ناطق نوری، رودکی، اعلمی، پاک‌نژاد، مشیری، تابش، پیرمؤذن، شهبازخانی، عباسی، جبارزاده، مؤدب‌پور، محسنی بندپی، اللهیاری، گرامی مقدم، علیخانی، صادق‌دقیقی، شایق، جلودارزاده، قمی، رعیت، نوروززاده،‌ ندیمی، آذر، غفوری‌فرد، امیری خامکانی، حسینی حیدرآبادی، عسگری، نژاد فلاح، وزیری، حق‌شناس، اسماعیل‌زاده و امیدوار رضایی.
در تذکر این نمایندگان، به «تصمیم پرهزینه، دردسرساز و غیرکارشناسی» وزارت ارشاد برای جابه‌جایی محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب و تفکیک بخش داخلی و خارجی آن اشاره شده است.

هر چند بسیار پیش‌تر از نمایندگان مجلس، ناشران داخلی بسیار به صورت مستقیم و غیرمستقیم، در گفتگوهای جمعی و فردی با رسانه‌های گروهی، مخالفت خود را با این تصمیم معاونت فرهنگی ارشاد اعلام کرده بودند، اما ظاهرا تصمیم، جدی‌تر از این حرف‌هاست.

آن چنان جدی که محسن پرویز، معاون فرهنگی صفار هرندی، روز قبل از تذکر نمایندگان و توضیحات وزیر، درباره «واکنش‌ها و نامه‌های روزهای اخیر تعدادی از ناشران، مبنی بر شرکت نکردن در نمایشگاه کتاب، با توجه به دو قسمتی‌شدن مکان برگزاری آن» به ایسنا گفت: «در این رابطه،‌ نامه‌ای به دست من نرسیده است، اما مصاحبه‌هایی را که برخی از افراد در رسانه‌های مختلف انجام داده‌اند، دیده‌ام و به هر حال نظر شخصی خود را درباره نمایشگاه کتاب مطرح کرده‌اند. برخی اعلام کرده‌اند که در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند و طبیعتا این جزو اختیارات افراد و حقوق قانونی آنهاست.»

اما کمتر از یک روز بعد، تذکر 35 نماینده مجلس نشان داد که دیدگاه‌های مطرح شده توسط «افراد» مورد نظر پرویز که گروه گسترده‌ای از ناشران خصوصی بزرگ را شامل می‌شود، چندان هم شخصی نیست.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داده است: «هر کس که علاقمند نبود، می‌تواند در نمایشگاه شرکت نکند، اما بزرگ‌نمایی هم که در ارتباط با حضور نداشتن ناشران در نمایشگاه صورت می‌گیرد، به نظرم اغراق‌آمیز است.»

با این حال محمدحسین صفارهرندی، ضمن تأیید موضع معاون خود، کمی ملایم‌تر پاسخ داده است: «جای این ناشران محفوظ است و هر وقت که بخواهند از آن‌ها نیز برای شرکت در نمایشگاه ثبت‌نام می‌کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیروز صبح با خبرگزاری ایلنا سخن می‌گفت، افزود: «این حق طبیعی هر یک از ناشران است که در نمایشگاه ثبت‌نام کنند یا نه. البته ما در هر صورت وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم.»

صفار هرندی در توضیح دلایل جابه‌جایی بخش داخلی نمایشگاه کتاب نیز گفت: «با توجه به وضعیت فعلی نمایشگاه دائمی و دردسرهایی که ترافیک در طول برگزاری نمایشگاه برای ناشران به وجود می‌آورد تصمیم به برگزاری نمایشگاه در دو محل مصلی (نمایشگاه ناشران داخلی) و محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی (نمایشگاه ناشران خارجی) گرفتیم که بار ترافیکی را در یک مکان متمرکز نکنیم.

البته چاره‌ای جز این کار نداشتیم، محل فعلی نمایشگاه‌های بین‌المللی قابلیت و ظرفیت برپایی نمایشگاه‌ در سطح بین‌المللی را ندارد و امیدواریم تا سه سال آینده، نمایشگاه کتاب را در محل مناسب و با شکوه تمام برگزار کنیم.» صفار هرندی درباره تعداد ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال نیز این طور گفته است: « اگر در زمان نمایشگاه با همین تعداد ناشر که برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کرده اند سری به نمایشگاه بزنید، درخواهید یافت که تعداد ناشران شرکت‌کننده کم نیست.»

تا نمایشگاه امسال کمتر از دو ماه دیگر باقی است و برای قضاوت نهایی درباره تصمیمات وزارت ارشاد تا آن زمان باید منتظر ماند.

کد خبر 17364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز