یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته فرهنگی اتریش در ایران شامگاه گذشته ـ 20 خرداد ماه ـ در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

هفته فرهنگی

به گزارش ایسنا، این مراسم شامگاه گذشته - 20 خرداد ماه - با حضور سید هادی ایازی( معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران)، توماس م.بوکس باوم (سفیر کشور اتریش در جمهوری اسلامی ایران)، ورنر پاول آوند (رئیس سابق شورای ملی اتریش و رئیس انجمن «اتریش - ایران» در وین)، محمد سریر (نائب رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران ) و مجید سرسنگی (مدیر عامل خانه هنرمندان اریان و مشاور شهردار تهران ) در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سید محمد هادی ایازی - معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران - در آغاز این برنامه با قدردانی از برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی هنری در خانه هنرمندان ایران، گفت: آشنایی با خصوصیات فرهنگی یک کشور و انتقال خصوصیات فرهنگی کشورمان به دیگر کشورها از نکات قابل اهمیت در برپایی چنین رویدادهایی است.

به گفته او، این ارتباط و تعامل در نهایت به شناخت رفتارهای فرهنگی هر دو کشور کمک می‌کند و جای تبریک دارد که خانه هنرمندان ایران در برگزاری این هفته‌های فرهنگی در کشور پیشتاز و پیشگام بوده است.

ایازی همچنین نسبت به میزبانی برنامه فرهنگی سایر کشورها در مجموعه خانه هنرمندان ایران اظهار امیدواری کرد.

مجید سرسنگی - مدیر عامل خانه هنرمندان ایران - نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از حمایت‌های شهردار تهران برای برگزاری چنین رویدادهایی گفت: تلاش‌های شبانه‌روزی معاونت‌های خانه هنرمندان ایران در جهت برگزاری هر چه بهتر این مراسم‌ها بوده است.

او یکی از زیباترین جلوه‌های برگزاری هفته‌های فرهنگی در ایران را «دوستی» و «محبتی» دانست که بین مردم ایجاد می‌شود و اضافه کرد: ما با برگزاری این هفته دوستان جدیدی پیدا کردیم و چه ارزشی بالاتر از این برای هنر وجود دارد که باعث دوستی، گسترش صلح و شناخت بیشتر فرهنگ مردم وهنرمندان ایران با فرهنگ مردم و هنرمندان کشورهای دیگر شود؟

مشاور شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: جای خوشحالی دارد که هنر به جایگاهی رسیده است که باعث ایجاد صلح جهانی، آرامش، امنیت، دوستی و شناخت متقابل فرهنگ‌ها نسبت به هم شده و بیشتر از آن خوشحالیم که کشور ایران محل امنی را ایجاد کرده تا کشورهای دنیا به شناخت بهتر و کامل‌تری از فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی و اسلامی ما برسند.

محمد سریر - نائب رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران - نیز در بخش دیگری از این مراسم افتتاحیه گفت: ایران از دیرباز به لحاظ جغرافیایی در مسیر عبور و مرور اقوام مختلف بوده و همواره از تمام جوانب به ویژه حوزه فرهنگی به آنها خدماتی ارائه کرده و از آنها خدماتی دریافت کرده است.

عضو خانه موسیقی همچنین به جایگاه کشور اتریش در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: کشور اتریش به خصوص بعد از بازشدن مدرسه دارالفنون از این قاعده مستثنی نبوده است و در داد و ستدهای فرهنگی دانشجویان بسیاری از ایران به اتریش اعزام شدند و در رابطه‌ای متقابل با این کشور، هنرهای ایرانی در اختیار اتریشی‌ها قرار گرفت تا آنها نیز با هنر و فرهنگ ما بیش از پیش آشنا شوند.

توماس بوکس باوم - سفیر کشور اتریش در جمهوری اسلامی ایران - نیز با مثبت ارزیابی کردن این هفته در روند دیپلماسی کشورها بیان کرد: تبادل فرهنگی برای هر دو طرف می‌تواند نتایج مثبت و ارزنده‌ای در پی داشته باشد.

او تصریح کرد: هر فرهنگی به محض مواجه شدن با فرهنگ دیگر، به مرور خود می‌پردازد و با درک و احترامی بیشتر به گفتگو با دیگر فرهنگ‌ها مشغول می‌شود،لذا باید به این نکته اشاره کرد که ایران خود به نوعی منادی گفتگوی فرهنگ‌ها بوده است.

ورنر پاول آوند - رئیس سابق شورای ملی اتریش - نیز در بخش پایانی این مراسم با تحسین از لطافت و عظمت هنر ایرانی و اسلامی، گفت: جای افتخار دارد که گوشه‌ای از فرهنگ و هنر کشورمان را در کشوری عرضه می‌کنیم که فرهنگ غنی خود را به جهان عرضه کرده است.

او همچنین اظهار خرسندی کرد که در بین برنامه‌های این هفته فرهنگی، صد سالگی پذیرش اسلام در اتریش را جشن گرفته و صد و پنجاه سالگی هنرمند اتریشی؛ «گوستاو کلیمت» را یاد می‌کنیم.

رئیس انجمن «اتریش - ایران» در وین ادامه داد: هنرمندان با حساسیت‌های بالای خود، دنیایی را به ما نشان می‌دهند که ما به واسطه روزمرگی‌های خود قادر به دیدن آنها نیستیم.

آنها زیبایی‌های اطراف را به ما نشان می‌دهند و این زیبایی‌ها در اسلام و هنر اسلامی نیز به خوبی قابل تشخیص و رصد کردن است.

او در پایان سخنانش افزود: انتظار داریم با برگزاری هفته فرهنگی اتریش دریچه کوچکی برای آشنایی مردم ایران و تهران باز کنیم تا با فرهنگ مردم اتریش بیش از پیش آشنا شوند.

بی شک تعامل این دو قدرت فرهنگی غرب و شرق خواهد توانست ما را به ابعادی جدید از هنر و انسانیت نزدیک کند.

در پایان این مراسم، هفته فرهنگی اتریش در ایران با افتتاح و رونمایی از نمایشگاه هنرهای تجسمی اتریش در نگارخانه بهار به طور رسمی آغاز به کار کرد.

در این هفته فرهنگی برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه آثار تجسمی، اجرای تئاتر و موسیقی، نمایش فیلم، برنامه کتابخوانی و اجرای برنامه‌های چند رسانه‌ای با حضور جمعی از هنرمندان برجسته کشور اتریش از 20 تا 25 خرداد ماه از ساعت 14 تا 21 در خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد شد.

 

کد خبر 173588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز